Stocznie, Statki

We wtorek 10 grudnia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. odbędzie się wodowanie drugiego promu Ro-Pax (samochodowo-pasażerskiego) o numerze 102, budowanego dla spółki Polskie Promy.

Podobnie jak w przypadku pierwszego promu NB101, gotowy kadłub, znajdujący się w doku pływającym, w którym został scalony z sześciu bloków, zostanie opuszczony na wodę i po uzyskaniu pływalności będzie wyholowany i zacumowany przy stoczniowym nabrzeżu, przy którym w kolejnych tygodniach odbywać się będzie instalacja nadbudówki i dalsze wyposażanie promu.

Prom NB102 jest budowany według tej samej technologii, co pierwsza jednostka. Kadłub składa się z sześciu osobnych bloków, z których dwa, mieszczące odpowiednio siłownię, zbiornik LNG oraz stery strumieniowe wraz z układem cumowniczo-kotwicznym, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa na swoich dwóch barkach półzanurzalnych heavy-lift, mogących podnieść obiekty ciężkie i wielkogabarytowe o wadze odpowiednio 25 tys. i 24 tys. ton. Pozostałe bloki kadłuba zbudowali podwykonawcy stoczni – spółki Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding i Holm.

Na zamieszczonym filmie widać etapy budowy promu – składanie bloku siłownianego z sekcji przestrzennych na barce półzanurzalnej, transporty kolejnych części i formowanie tzw. megabloku, do którego trafiają zbiornik LNG i agregaty prądotwórcze, dostarczenie gotowej gruszki dziobowej na drugą barkę półzanurzalną, wodowanie megabloku z barki i zadokowanie na doku pływającym, przeholowanie doku do nabrzeża, transportowanie wodą kolejnych bloków, ich wsuwanie do doku i scalanie z kadłubem, od rufy w kierunku dziobu promu, przeholowanie doku z gotowym, scalonym kadłubem z nabrzeża na miejsce wodowania (wydokowania).  

Wodowany kadłub jest już wyposażony m.in. w zbiornik kriogeniczny, cztery silniki (agregaty prądotwórcze), dwa pędniki azymutalne, większość urządzeń z zakresu maszynowni, wciągarki cumownicze, rurociągi. Zbiorniki i wewnętrzne pokłady samochodowe mają za sobą etap konserwacji i malowania.

Po wydokowaniu kadłuba 10 bm. i odholowaniu do nabrzeża ruszy instalacja nadbudówki i dalsze wyposażanie, analogicznie jak w przypadku pierwszego promu NB101.

Nadbudówka na etapie projektowym została podzielona na siedem bloków - trzy zbudowała stocznia Holm, a po dwa bloki - firmy Montex i Stal Complex. Bloki nadbudówki będą przenoszone i opuszczane na pokład przy pomocy dwóch żurawi pływających (REM-220 oraz Conrad Consul) działających w tandemie, analogicznie jak w przypadku pierwszego promu. Części nadbudówki są już wyposażone m.in. w przejścia elektryczne, rury, ramy okienne, barierki, drabiny; przejdą także konserwację przed transportem na jednostkę NB102.

Jednocześnie w stoczni w końcową fazę weszło wyposażanie wnętrz promu NB101, zwodowanego 31 października ub. roku. Odbywają się już rozruchy, testy i próby zdawcze pierwszych systemów i urządzeń.

- Prom jest na zaawansowanym etapie wyposażania i widać już, jak supernowoczesna będzie to jednostka - przekazał rzecznik PŻM, podkreślając, że „prace trwają praktycznie w każdej części Ro-Paxa, od pokładów samochodowych i pasażerskich, aż do CMK (Centrali Manewrowo - Kontrolnej), czy mostka nawigacyjnego.

Więcej na temat zaawansowania budowy i wyposażania promu Ro-Pax NB101 można przeczytać w 10 numerze miesięcznika POLSKA NA MORZU, w sprzedaży m.in. w salonach EMPIK, INMEDIO, RELAY od 9 grudnia 2024 oraz na stronie www.polskanamorzu.pl 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1129 4.1959
EUR 4.2327 4.3183
CHF 4.5147 4.6059
GBP 5.0704 5.1728

Newsletter