Norweska stocznia Ulstein poinformowała, że 11 marca br. przyholowano tam kadłub statku serwisowego farm wiatrowych o numerze budowy 321, powstającego na zamówienie armatora Bernhard Schult Offshore (BS Offshore).
"Oznacza to początek kolejnego etapu w procesie budowy statków. Statek został zaprojektowany przez Ulstein Design & Solutions AS z myślą o operacjach 'walk-to-work' (W2W), w których personel przechodzi przez trap z kompensacją ruchu ze statku do turbiny wiatrowej” – stwierdzono w komunikacie Ulsteina.
Jak informuje norweska stocznia, w czasie, gdy kadłub był budowany w stoczni CRIST w Polsce, pod ścisłym nadzorem zespołu Ulstein Verft, projektanci i inżynierowie z różnych spółek grupy Ulstein w Norwegii i Polsce, pracowali nad ukończeniem szczegółowej dokumentacji technicznej statku.
Czytaj także:
Dostawa kadłuba do stoczni Ulstein wyznacza nowy etap, w którym budowana jednostka zostanie zabezpieczona i przejdzie proces malowania i wyposażenia, instalację rurociągów i urządzeń, prace elektryczne oraz integrację wszystkich komponentów systemu. Jednostka typu CSOV (Commissioning Service Operation Vessel), przeznaczona jest do obsługi uruchomień i eksploatacji morskich farm wiatrowych.
Nowo budowany CSOV jest siostrzanym statkiem jednostki o stoczniowym numerze budowy 320, zwodowanej 23 lutego br.
- Cieszymy się z postępu prac nad ukończeniem drugiego statku CSOV i z niecierpliwością czekamy na dalsze kamienie milowe oraz współpracę przy wprowadzaniu na rynek tego statku, zaprojektowanego z myślą o wydajności, bezpieczeństwie i zrównoważonym rozwoju - mówi Matthias Müller, dyrektor zarządzający BS Offshore.
To drugi statek tego typu, którego kadłub zbudowała stocznia CRIST, przyholowany do Norwegii, gdzie przechodzi prace wyposażeniowe i wykończeniowe.
Podobnie jak jego poprzednik, jednostka NB 321 należy do innowacyjnej serii TWIN X-STERN, znanej z wyjątkowych osiągów operacyjnych i zdolności utrzymywania się na morzu. Podczas prac wykończeniowych statek zostanie wyposażony w zaawansowaną technologię, w tym żuraw z kompensacją ruchu 3D oraz trap, zapewniając bezpieczny i wydajny transfer personelu i ładunku do morskich elektrowni wiatrowych.
Jednostka NB 321 otrzyma również napęd spalinowo-elektryczny, wspomagany bateryjnym magazynem energoo, co znacznie zmniejszy wpływ na środowisko. Statek jest ponadto przygotowany do pracy na metanolu jako przyszłym paliwie.
Po przekazaniu armatorowi w 2025 r., statek będzie gotowy do obsługi sektora morskiej energetyki wiatrowej, oferując nowoczesne, komfortowe zakwaterowanie dla 132 członków załogi i klientów.
To już piąty statek W2W ze stoczni Ulstein dla BS Offshore. Wszystkie zostały zaprojektowane przez Ulstein Design & Solutions AS i zbudowane przez Ulstein Verft.
Zdjęcia: Ulstein Verft