Stocznie, Statki

28 marca 2025r. stocznia Remontowa Shipbuilding, należąca do grupy Remontowa Holding, podpisała kontrakt na budowę siedmiu promów dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).

Wcześniej informowaliśmy o wygraniu przetargu na budowę tych jednostek przez polską stocznię, której oferta została najwyżej oceniona przez CMAL. Kontrakt podpisano po upływie 10-dniowego okresu wstrzymania, w którym pozostali uczestnicy przetargu mogli się odwołać od decyzji CMAL.

"Promy będą wyposażone w napęd elektryczny, który znacząco zmniejszy emisję CO2, przyczyniając się do bardziej zrównoważonej żeglugi. Jednostki te będą obsługiwały dziewięć połączeń promowych zlokalizowanych na zachodnim wybrzeżu Szkocji w regionie Clyde & Hebrides” – poinformowała stocznia.

Ujawniono także nieco parametrów i szczegółów technicznych nowych jednostek. Będą to promy w pełni elektryczne, wyposażone w cztery pędniki azymutalne o mocy 187 kW, zasilane przez duży battery pack (5746 kWh). Jego wielkość wynika przede wszystkim z tego, że będzie on doładowywany jedynie konwencjonalnym przyłączem z lądu i wyłącznie w czasie nocnego postoju jednostek, który, w zależności od połączenia, będzie trwał od 8 do 12 godzin. Poza bateriami na pokładzie będą także dwa agregaty pomocnicze na paliwo diesel, stanowiące jedynie back-up dla baterii. 

Promy będą kursowały z prędkością w okolicach 9 węzłów. Jak przekazała nam stocznia, palenie blach na pierwszą jednostkę planowane jest na listopad br.

"Sześć z zamówionych promów będzie mogło jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 24 samochody, natomiast siódmy przewozić będzie 250 pasażerów i 16 samochodów. Dostawa pierwszego promu przewidziana jest na III kwartał 2027 r., a realizacja całego kontraktu zakończy się w I kwartale 2029 roku” – informuje Remontowa Shipbuilding.

Ilustr.: NaValue

Umowę na budowę promów podpisano w wyniku rozstrzygnięcia przetargu publicznego, ogłoszonego w lipcu ubiegłego roku. Oferta polskiej stoczni została najwyżej oceniona na bazie kryteriów ceny i jakości. W wyścigu o to zamówienie, pokonała czterech konkurentów. Były to stocznie: Cammell Laird (Anglia), Cemre Marin Endustri A.S (Turcja), Damen Offshore and Specialized Vessels B.V (Niderlandy) oraz szkocka Ferguson Marine Port Glasgow.

Remontowa Shipbuilding podkreśla, że podpisany kontrakt to największe w jej historii zlecenie na budowę serii statków pasażerskich pod względem liczby jednostek i wartości całej umowy.

Z kolei CMAL w komunikacie informuje, że „pierwsza faza programu jest wspierana przez inwestycję szkockiego rządu w wysokości 160 milionów funtów. Wartość kontraktu na budowę statków wynosi 147,5 mln funtów, natomiast pozostałe 12,5 mln funtów obejmuje 3-proc. rezerwę budżetową i koszty dodatkowe związane z projektem”.

- W 2011 roku Remontowa dostarczyła prom MV Finlaggan, a wcześniej MV Bute i MV Argyle. Jesteśmy przekonani, że ten zespół zbuduje i dostarczy wysokiej jakości promy, które przyniosą korzyści społecznościom w całej Szkocji dzięki zwiększonej odporności i niższej emisji – podkreśla prezes CMAL Kevin Hobbes.

Podpisanie kontraktu nie przeszło bez echa w mediach branżowych, w tym brytyjskich. Jak podkreślono, podpisana właśnie umowa oznacza kamień milowy w realizacji pierwszej fazy Programu Wymiany Małych Statków (Small Vessel Replacement Programme - SVRP).

Nowe, w pełni elektryczne jednostki, zwiększą odporność sieci promowej Clyde i Hebrydów, szczególnie na mniejszych trasach wyspiarskich. Druga runda zamówień na trzy dodatkowe promy odbędzie się jeszcze w tym roku.

- Podpisanie przez CMAL kontraktu na budowę siedmiu nowych małych statków dla floty Clyde i Hebrydów jest znaczącym krokiem w naszym programie modernizacji promów. Po ich dodaniu do sześciu nowych, dużych statków, dołączających do floty w nadchodzących latach, nowe promy elektryczne będą oznaczać rządowe inwestycje w odnowienie około jednej trzeciej całej floty CalMac - powiedziała sekretarz transportu Fiona Hyslop.

Wdrożenie programu SVRP obejmuje kluczowe trasy, takie jak Colintraive-Rhubodach, Lochaline-Fishnish i Sconser-Raasay. Wśród tras, które mają obsługiwać nowo budowane promy wymienia się: Colintraive-Rhubodach (Bute); Lochaline-Fishnish (Mull); Tarbert (Loch Fyne)-Portavadie; Iona-Fionnphort (Mull); Sconser-Raasay; Tobermory-Kilchoan (Mull); oraz Tayinloan-Gigha.

Program SVRP został zainicjowany przez CMAL, CalMac i Transport Scotland w lutym 2021 r. w celu modernizacji starzejącej się floty klasy Loch, obsługującej sieć usług promowych Clyde i Hebrydów. Program ma na celu wdrożenie technologii niskoemisyjnych w transporcie wodnym - w tym rozwiązań w zakresie napędów bateryjnych i stacji ładowania na lądzie - w celu zminimalizowania wpływu operacji promowych na środowisko.

Według CMAL, SVRP ma również na celu standaryzację konstrukcji kadłuba, systemów napędowych, a także układów wewnątrzokrętowych w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i napraw -konserwacji statków.

- Pracując nad odmłodzeniem szkockiej floty promowej i towarzyszącej jej infrastruktury, wymieniamy do 16 nowych promów w ciągu najbliższych sześciu lat. Podpisanie umowy na siedem z nich to duży krok naprzód – wyjaśnia dyrektor generalny CMAL Kevin Hobbs.

Szkockie media podkreślają wcześniejszą współpracę z polską stocznią, która w latach 2005 – 2011 zbudowała i przekazała armatorowi CMAL trzy promy – Bute, Argyle i Finlaggan, obsługujące ruch pasażersko – samochodowy pomiędzy Glasgow i innymi głównymi miastami zachodniego wybrzeża Szkocji, a wyspami z archipelagu Hybrydów Zachodnich.

- Mamy doświadczenie i wiedzę, aby dostarczyć nowoczesne, wysoce wydajne i przyjazne dla środowiska statki na czas i zgodnie z budżetem, z wyraźnym naciskiem na niezawodność – mówi cytowany w komunikacie CMAL Michał Jaguszewski, dyrektor handlowy w stoczni Remontowa Shipbuilding.

Użytkownikiem promów będzie Caledonian MacBrayne Ltd (CalMac) - firma, której tradycje sięgają niemal 200 lat. W 2006 roku została ona podzielona na spółkę operatorską (CalMac) i Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) - armatora (właściciela) statków oraz infrastruktury lądowej, np. terminali i nabrzeży i samego CalMac Ferries Ltd, która to spółka czarteruje flotę od CMAL i utrzymuje połączenia na różnych trasach.

Dzięki zdobyciu kontraktu na budowę 7 nowych promów elektrycznych dla Szkocji, portfel produkcyjny stoczni Remontowa Shipbuilding wzrósł obecnie do 13 w pełni wyposażonych jednostek, w tym 5 okrętów oraz 8 promów o napędzie elektrycznym. Oznacza to także, że stocznia, która w poprzednich latach dostarczyła 6 promów elektrycznych, obecnie buduje jeden i mając do zbudowania 7 kolejnych, powiększyła swój portfel niskoemisyjnych statków o napędach bateryjnych do 14 takich jednostek, co umacnia jej pozycję jako lidera produkcji takiego tonażu w Europie. 

GL

Parametry główne promów:

  • Długość całkowita: 49,90 m
  • Szerokość: 12,48 m
  • Wysokość do pokładu głównego: 3,50 m
  • Zanurzenie: 2,10 m
  • Liczba pasażerów: 150 / 250 osób
  • Liczba aut osobowych: 24 / 15 szt.
  • Pojemność baterii: 5746 kWh
  • Napęd: 4 x pędnik azymutalny 187 kW
1 1 1 1

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8398 3.9174
EUR 4.1422 4.2258
CHF 4.3464 4.4342
GBP 4.9473 5.0473