Stocznie, Statki

Firma MARKOS, producent zaawansowanych konstrukcji kompozytowych, przekazał klientowi w Szwajcarii drugi tramwaj wodny, w pełni wykonany z materiałów kompozytowych.

Jak sprecyzowano, tramwaj wodny będzie przewozić pasażerów po malowniczym Jeziorze Genewskim w Szwajcarii, oferując nowoczesną, ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych środków transportu wodnego.

- Jako zespół kolejny raz udowodniliśmy, że potrafimy łączyć innowację z praktycznym zastosowaniem rozwijanych latami technologii oraz doświadczeń. Nasze kompozytowe jednostki wodne charakteryzują się nie tylko wyjątkową trwałością i lekkością, ale przede wszystkim doskonale wpisują się w globalne trendy zrównoważonego transportu. Drugi tramwaj wodny to potwierdzenie naszej elastyczności w produkcji i umiejętności dostosowania się do unikalnych potrzeb rynku i klientów – podkreśla Marcin Miedziński, prezes MARKOS.

Dzięki zastosowaniu kompozytów tramwaj wodny jest wyjątkowo lekki, odporny na korozję i wymaga minimalnej konserwacji, co przekłada się na jego długą żywotność i niższe koszty eksploatacji. To rozwiązanie idealnie sprawdzające się na akwenach śródlądowych, takich jak Jezioro Genewskie, gdzie dbałość o środowisko i efektywność transportu odgrywają kluczową rolę.

Projekt tramwaju wodnego to doskonałe uzupełnienie portfolio MARKOS, który od lat dostarcza nowoczesne rozwiązania kompozytowe dla sektora transportowego, morskiego, infrastrukturalnego i przemysłowego. Zdolność do tworzenia tak zaawansowanych konstrukcji stanowi kolejny krok w budowaniu globalnej renomy polskiej myśli technologicznej – poinformowała spółka MARKOS.

- W projekcie wykorzystano proces laminowania ręcznego zapewniający uzyskania gładkiej i estetycznej powierzchni wyrobu oraz infuzji żywicy, dzięki której laminat posiada bardzo wysokie własności wytrzymałościowe przy zminimalizowaniu jego grubości. Ponadto zastosowano Metodę Elementów Skończonych, co pozwoliło na optymalizację grubości laminatu w każdej strefie kadłuba i pokładu – wyjaśnia Wojciech Borkowski, główny technolog w MARKOS.

Nie jesteśmy tylko producentem. Jesteśmy partnerem, który dostarcza kompleksowe, dopasowane do oczekiwań klienta rozwiązania. Nasze kompetencje w zakresie projektowania i produkcji jednostek kompozytowych pozwalają nam nie tylko realizować zamówienia, ale, jak udowadnia ten projekt, aktywnie współtworzyć przyszłość transportu wodnego – dodaje prezes MARKOS.

Jako producent o globalnym zasięgu, MARKOS stale inwestuje w rozwój technologii kompozytowych i nieustannie poszukuje nowych zastosowań dla swoich rozwiązań. Drugi tramwaj wodny na Jeziorze Genewskim to kolejny krok w budowaniu międzynarodowej marki, która łączy precyzję wykonania z innowacyjnym podejściem do transportu przyszłości. Pierwszy egzemplarz trafił do klienta w marcu ubiegłego roku. Nowa jednostka wkrótce rozpocznie regularne kursy, stając się kolejną wizytówką polskiego przemysłu kompozytowego na światowych wodach – przekazał w komunikacie MARKOS.

Firma MARKOS specjalizuje się w kompozytach wzmocnionych włóknem szklanym, bazując na ponad 30-letnim doświadczeniu w projektach, konstrukcji i wykonaniu. Od 2001 roku udziałowcem firmy MARKOS jest jeden z głównych, wieloletnich klientów firmy, uznana niemiecka stocznia Fr. Fassmer Ltd.

Alians z niemieckim gigantem pozwolił na zwiększenie potencjału produkcyjnego i efektywności ekonomicznej oraz transfer informacji technicznej i technologicznej. W czerwcu 2024 roku większościowym udziałowcem firmy MARKOS został Axopar Holding. Siedziba firmy MARKOS mieści się w Głobinie (województwo pomorskie).

LEW/rel 

1 1 1 1

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.822 3.8992
EUR 4.1365 4.2201
CHF 4.3373 4.4249
GBP 4.9486 5.0486