Stocznie, Statki

Jak poinformowało Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, budowa dwóch lodołamaczy - Ocelot i Tarpan - dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie - mimo trudności związanych z pandemią COVID-19, realizowana jest bez zakłóceń.

- Prace przy budowie nowych lodołamaczy dla Szczecina postępują. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z gdańską stocznią Remontowa Shipbulding S.A. i widzimy dynamiczny postęp prac, który pozwala na tezę, że już niebawem lodołamacze budowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie trafią do naszego miasta – mówi Marek Duklanowski, Dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Po przeprowadzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków SA niezbędnych inspekcji w zakresie:
  • konstrukcji kadłuba: poszycie dna, burt, pokładu głównego,
  • konstrukcji pomieszczeń do pokładu głównego,
  • prawidłowego wykonania złączy spawanych,
  • szczelności poszycia zewnętrznego i przestrzeni zamkniętych wraz z armaturą denno-burtową i zbrojeniem,
  • szczelności zamontowanych urządzeń,
  • ochrony antykorozyjnej poszycia kadłuba oraz montażu znaków zanurzenia,

potwierdzono osiągnięcie gotowości jednostki Ocelot do wodowania oraz prowadzenia dalszych etapów budowy związanych z jego wyposażaniem i próbami funkcjonalnymi

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w styczniu br. stocznia budująca dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie lodołamacze Ocelot i Tarpan zamierza wyposażyć praktycznie kompletnie obie jednostki i dopiero wówczas  je zwodować (praktycznie przenieść na wodę z wykorzystaniem dźwigu pływającego.) Ta technologia budowy jest powszechnie stosowana dla jednostek małych tj. do ok 40 m długości. W ten sam sposób budowana jest obecnie seria holowników dla marynarki wojennej, z których pierwsza jednostka weszła już do eksploatacji.

- Wody Polskie w Szczecinie aktywnie przygotowują się do sezonu zimowego. Nasze jednostki już niebawem poddane pracom konserwacyjnym przygotowującym do pracy zimą. W ubiegłych latach zimy były łaskawe, ale musimy być gotowi, że w tym sezonie zima może być ostrzejsza. Zawsze powtarzamy, że musimy być przygotowani na najgorsze, licząc oczywiście na jak najmniejszą ilość komplikacji. Nowe jednostki dla Wód Polskich w Szczecinie dotrą do naszego miasta niebawem i mam nadzieje, że będziemy je mogli Państwu jak najszybciej zaprezentować. To będą najnowocześniejsze i najlepiej wyposażone lodołamacze w Polsce – dodaje Marek Duklanowski.

Ocelot i Tarpan to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.

- Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – podkreśla Marek Duklanowski.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach Funduszu Spójności.

rel (Wody Polskie)

-10 Nie rozumiem polityki.
Kadłub jest, ale w środku świeci pustką.
Ściema jeśli chodzi o poziom prac.
18 listopad 2020 : 14:13 M.w. | Zgłoś
+8 Co ty chrzanisz czlowieku
Co ty czlowieku chrzanisz? Czytales artykul? Buduja je w Remontowej, wiec jaka polityka? wyposazac beda je w styczniu. Szast prast i skoncza. Wielka mi sprawa, wy ciagle musicie zle mowic, hejt na kazdym kroku.
18 listopad 2020 : 20:43 Robert2 | Zgłoś
-2 Szast prast ?
Żeby zamontować wyposażenie trzeba je najpierw kupić, a na to potrzebna jest kasa . Obawiam się, że bez przedpłaty nikt nic już nie sprzeda. Dlatego nie będzie szast prast chyba że podatnicy dołożą. Tak to jest, jak się robi za koszt materiału i nadrabia farmazonem.
20 listopad 2020 : 14:00 Postobserwator | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter