We wtorek, 17 listopada, po zakończonych próbach przy współudziale Zamawiającego, został podpisany Protokół Zdawczo-Odbiorczy czwartego z serii sześciu holowników projektu B860, H-12 Semko. Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA opuścił Gdańsk i dopłynął już do Świnoujścia. Ma zostać przekazany 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. Wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.
Przewodniczącym Komisji Zdawczo-Odbiorczej jest Szef Oddziału Techniki Morskiej Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych kmdr Zbigniew Micek, dowódcą jednostki pływającej H-12 Semko został chor. Grzegorz Ciecierski.
Przypomnijmy, że kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik". Realizacja zamówienia dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednostek pływających klasy holownik.
Od początku tego roku, oprócz H-12 Semko, Remontowa Shipbuilding przekazała już holowniki B860/1 Bolko (styczeń), B860/2 Gniewko (marzec 2020) i 860/3 Mieszko (lipiec 2020). W stoczni rozpoczęły się już próby portowe na piątym holowniku, H-3 Leszko, które potrwają do stycznia 2021 roku. Wodowanie ostatniego holownika, H-13 Przemko nastąpi w grudniu 2020 roku.
Czytaj także:
Holownik H-2 Mieszko przekazany Marynarce Wojennej RP [VIDEO]
Remontowa Shipbuilding zwodowała holownik H-3 Leszko dla Marynarki Wojennej [VIDEO]
Holowniki B860 charakteryzują się wypornością kontraktową 490 ton oraz zdolnością do przewożenia ładunków o ciężarze 4 ton. Jednostki są przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportem osób i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz podejmowaniem z wody materiałów niebezpiecznych.
Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki mają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t, a do prac holowniczych wyposażono je w windy holownicze o uciągu do 35 t.
AL
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL