Jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jeden z wciąż bardzo nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG został uroczyście ochrzczony w szwedzkim Malmö we wtorek, 7 stycznia. Dzień później zawinął do Gdyni.
W marcu 2014 roku operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji, złożył w japońskiej stoczni Kawasaki Heavy Industries (KHI) zamówienie na budowę dwóch samochodowców PCTC (Pure Car / Truck Carrier) z dwupaliwowym napędem głównym, tzn. z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać również paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG (skroplony gaz ziemny).
Dwa statki zostały zbudowane w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącą do spółki zawiązanej przez KHI i China Ocean Shipping (Group) Company.
Pierwsza z bliźniaczych jednostek, Auto Eco, została przekazana przez chińsko-japońską stocznię 29 września i uroczyście ochrzczona 21 listopada 2016 roku. Drugi z identycznych statków, Auto Energy, został formalnie przekazany armatorowi w chińskim Nantong kilka dni później - 29 listopada, a imię nadano mu uroczyście w ostatni wtorek, 7 lutego 2017 roku, w szwedzkim porcie Malmö. W środę, 8 lutego statek zawinął do Gdyni, cumując przy nab. Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Auto Energy przywiózł około 100 dużych samochodów osobowych i pick-up'ów oraz większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.
Statki o długości po 181 m i szerokości 30 m zbudowane zostały zgodnie z wymogami najwyższej, fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1A Super, co umożliwia ich całoroczną eksploatację na Bałtyku.
Każdy z nich mieści na swych 10 pokładach po ok. 3800 standardowej wielkości samochodów osobowych (i do 4000 samochodów wielkości RT43). Ważną cechą statku jest także zewnętrzna rufowa rampa skośna o dużym unosie umożliwiająca za- i wyładunek ładunków ciężkich (o masie do 160 ton).
Znacząca część przestrzeni ładunkowej wykorzystywana być może do przewozu ładunków wielkogabarytowych oraz zróżnicowanych ładunków drobnicowych i półdrobnicowych (break-bulk) na trailerach terminalowych (tzw. mafi trailers). Dla ładunków high and heavy przeznaczono ok. 6000 m² powierzchni pokładów.
Systemy napędowe nowych samochodowców UECC mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym (LNG), jak i paliwem ciężkim (HFO) lub olejem napędowym (MGO), co zapewnia dużą elastyczność eksploatacyjną i efektywność.
Auto Eco oraz Auto Energy to pierwsze w świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność kriogenicznych zbiorników paliwowych na LNG zapewnia każdemu z tych statków na odbycie 14-dniowej podróży okrężnej między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym, zasilającym zarówno napęd główny, jak i zespoły prądotwórcze dostarczających energię elektryczną dla wszystkich pozostałych odbiorników na statku.
Poza parą samochodowców UECC, jedynymi statkami tego typu z napędem LNG zamówionymi dotychczas są dwa nieco większe (o ładowności po 4500 samochodów) budowane na zamówienie norweskiego armatora Siem. Z wyprzedziem zostały już "zaklepane" przez dużego producenta samochodów, który je wyczarterował. Pierwszy z nich od 2019 roku zacznie wozić samochody Volkswagen głównie z Europy do Ameryki Północnej.
Skroplony gaz ziemny (LNG) uważany jest za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne, odpowiednie dla napędów okrętowych.
Wybór LNG jako paliwa w siłowniach okrętowych znacząco redukuje emisję CO2 i NOx (tlenków azotu) i praktycznie całkowicie eliminuje emisję tlenków siarki do atmosfery.
"Instalacje LNG na Auto Eco i Auto Energy, według pionierskiego projektu, należą do największych dotychczas zainstalowanych na statkach towarowych i są największe dotąd na samochodowcach" - mówił, przy okazji ujawnienia zamówienia na te statki, Glenn Edvardsen, prezes zarządu UECC.
Na statkach tych zastosowano także szereg innych rozwiązań projektowych i technologii wspomagających redukcję zużycia paliwa i emisje, a także zapewniających bezpieczniejszą i bardziej efektywną eksploatację.
Przy ładowności ok. 3800 samochodów osobowych, te jednostki PCTC są największymi dotąd zaprojektowanymi specjalnie do eksploatacji na Bałtyku i innych akwenach ulegających zalodzeniu.
Założenia projektowe i zastosowane na statkach Auto Eco i Auto Energy nowatorskie rozwiązania techniczne zostały opracowane wspólnie przez UECC, Wallenius Marine, NYK Technical Group oraz Kawasaki Heavy Industry.
Armator innowacyjnych samochodowców - UECC - zatrudnia wielu polskich oficerów. Na Auto Energy opiekę nad innowacyjną siłownią LNG sprawuje Polak - starszy mechanik Bogdan Balcerzyk. Większość załogi samochodowca, łącznie z kapitanem, stanowią Portugalczycy. Na Auto Energy pracują także marynarze z Chorwacji i Ukrainy.
Agentem bukującym i portowym dla statku Auto Energy przy jego zawinięciu do Gdyni jest Burger Poland Sp. z o.o.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: UECC
Wykładanie rampy rufowej samochodowca Auto Energy podczas jego pierwszej wizyty w Gdyni
Uroczystość chrztu samochodowca Auto Energy, 7 lutego w Malmö, w Szwecji
Auto Energy - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9736377
sygnał wywoławczy - CQIA8
rok budowy - 2016
stocznia - Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co Ltd (NACKS)
stoczniowy nr budowy - Nantong JS Yard 213
wprowadzenie do eksploatacji / przekazanie przez stocznię - 2016.11.29
wodowanie - 2016.06.30
położenie stępki - 2015.12.15
zamówienie - 2014.03
państwo bandery - Portugalia (otwarty rejstr Madery)
armator, operator - UECC, Norwegia
armator zarządzający - UECC Unipessoal Lda, Madeira
zarząd techniczny - UECC Grimsby Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - UECC IOM Ltd
długość całkowita - 183,20 m
długość między pionami - 170,50 m
szerokość konstrukcyjna - 30,00 m
zanurzenie - 9,60 m PortalMorski.pl
wysokość boczna - 30,22 m
nośność - 16 640 t GM, nie kradnij contentu
tonaż pojemnościowy brutto - 42 424
tonaż pojemnościowy netto - 12 727
skompensowany tonaż brutto (CGT) - 26 027
ładowność samochodów - 3985 (według innych źródeł - do 4000)
prędkość maksymalna - 20.00 w.
prędkość eksploatacyjna - 18,60 w.
moc napędu głównego - 11 000 kW (14 956 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W - Kawasaki Heavy Industries Ltd 8S50ME-C8-GI (2-suwowy, 8-cylindrowy, 500 × 2000 mm)
silniki spalinowe zespołów prądotwórczych - 2 × Wartsila 9L20 + 1 × Doosan Infracore AD136TI (110 kW) + 1 × Wartsila 6L20 (1040 kW)
prądnice - 1 × 1,040kW 450V 60Hz a.c. + 2 × 1,500kW 450V 60Hz a.c.
klasyfikacja - Lloyd's Register opracowanie: PortalMorski.pl
notacja klasy: + 100 A1, vehicle carrier, movable decks, deck Nos 3 & 5 strengthened for carriage of roll on roll off carriage of roll on roll off WS:LI: Ice Class 1AS FS :upper ICE waterline (UIWL) 9.78 throughout the ship length: lower ICE waterline (LIWL) 7.8m at AP, 6.0m at FP: Required power 11000 kw, installed power 11000 kw, + LMC , UMS (Unmanned Machinery Spaces)
klasa lodowa - FS Ice Class 1A Super
zintegrowany mostek FURUNO VOYAGER, bridge system obsluguje Polski Oficer :)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.