Stocznie, Statki

W piątek, 3 lutego 2017 roku, do gdyńskiego portu wszedł, wprowadzony do eksploatacji przed zaledwie kilkoma miesiącami, zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) Ievoli Cobalt, należący do włoskiego armatora Marnavi.

Dzięki przeprowadzonej w Gdyni, według polskiego projektu, przebudowie, statek zyska nową funkcjonalność - możliwość przeprowadzania lekkich podwodnych prac konstrukcyjnych i naprawy czy konserwacji kabli podmorskich.

Ievoli Cobalt, zwodowany w listopadzie 2015 roku i przekazany do eksploatacji w październiku 2016 przez turecką stocznię Selah z Tuzli (stoczniowy symbol budowy H69), należy do serii budowanych w różnych stoczniach statków projektu MMC 879L CD autorstwa gdyńskiego okrętowego biura projektowo-konsultingowego MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. (MMC SD&MC).

Typoszereg statków projektów MMC 879 oraz MMC 879L (wersja wydłużona), do których należy Ievoli Cobalt, liczy już osiem zbudowanych jednostek, a mianowicie: Torrens Tide (ze stoczni Leevac w USA); Lewek Alkaid i Lewek Avior (ze stoczni Saigon Shipyard w Wietnamie); Highland Chieftain (ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska); Ievoli Sapphire (operujący obecnie pod banderą Azerbejdżanu jako Caspian Voyager dla armatora Topaz Energy & Marine), Ievoli Opal, Ievoli Amber i Ievoli Cobalt (z tureckiej stoczni Selah Makine Ve Endustri Tic. AS z Tuzli). Dotychczas zbudowano lub jest obecnie w budowie albo w zamówieniach stoczniowych około 100 statków różnych typów zaprojektowanych przez MMC SD&MC.

Również projekt przebudowy Ievoli Cobalt, która zrealizowana ma być przez stocznię remontową Nauta SA, pochodzi z biura konsultingowego MMC.

Po przybyciu do Gdyni statek zacumował najpierw przy nabrzeżu nieodległym od hal firmy Gafaco na terenie byłej Stoczni Gdynia, by zdać, przywieziony jako ładunek pokładowy, używany żuraw pokładowy offshore marki TTS o unosie 40 ton, który zostanie w Gafaco zmodernizowany przed montażem na pokładzie Ievoli Cobalt.

Na statku, za tylną ścianą nadbudówki, dobudowany zostanie także hangar zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego (ROV) ze specjalnym żurawikiem (A-frame davit).

Dzięki przebudowie dokonanej przez SR Nauta według projektu MMC, statek zyska nową funkcjonalność. Specjalnie na potrzeby kontraktu realizowanego na Morzu Północnym, będzie mógł służyć jako jednostka do lekkich konstrukcyjnych prac podwodnych oraz do wyszukiwania, podejmowania z dna - w celu naprawy i konserwacji - podmorskich kabli.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: MMC SD&MC

Ievoli Cobalt (projekt MMC 879L CD) przed przebudową - charakterystyka podstawowa:  nr IMO - 9736872; długość całkowita - 83,83 m, szerokość konstrukcyjna - 16,80 m, wysokość boczna - 7,40 m, zanurzenie - 6,00 m; tonaż pojemnościowy brutto - 3715, nośność - ok. 4000 t, powierzchnia pokładu - 722 m, ładowność pokładu - 1600 t; prędkość na próbach - 14 węzłów.

Budowa (time lapse) i wodowanie Ievoli Cobalt:

+2 Niezłe pływadełko
Wyjątkowo ładna sylwetka, pięknie się prezentuje na wodzie. Miło wiedzieć, że to polski projekt.
08 luty 2017 : 18:29 Abdita | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter