Memoranda w sprawie zacieśnienia współpracy z białoruskim ministerstwem transportu i komunikacji podpisali w poniedziałek w białoruskiej stolicy przedstawiciele polskiego rządu, ministrowie: Andrzej Adamczyk i Marek Gróbarczyk.
„Tranzytowe położenie Polski i Białorusi niejako wymusza na naszych państwach współpracę w sferze transportowej. Ale nas nie trzeba do niczego przymuszać. Możemy i chcemy współpracować, by nasze państwa były konkurencyjne” – mówił w Mińsku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
„Zaczynamy nowy etap we współpracy transportowej z Białorusią” – podkreślił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, podkreślając że przez 15 lat „nie było na Białorusi wizyty polskiego ministra konstytucyjnego odpowiedzialnego za transport”.
Ministrowie Adamczyk i Gróbarczyk, a także szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson przeprowadzili w Mińsku rozmowy z ministrem transportu i komunikacji Białorusi Anatolem Siwakiem. Spotkanie odbyło się w siedzibie Białoruskich Kolei Państwowych. Zakończyło się podpisaniem memorandów w sprawie zacieśnienia współpracy transportowej.
„Polska to nasz najważniejszy partner w zakresie rozwoju infrastruktury tranzytowej, a tranzyt – zarówno dla Polski, jak i dla Białorusi – jest motorem rozwoju transportu” – powiedział białoruski minister Anatol Siwak.
Znaczenie współpracy z Białorusią w zakresie tworzenia infrastruktury tranzytowej między Europą Zachodnią a Chinami podkreślali polscy ministrowie. „Ciąg połączeń przez Polskę i Białoruś jest koncepcją, jak sądzę, w stu procentach wspieraną przez UE, zgodną z TEN-T. Będziemy na pewno aplikować o duże środki” – mówił Gróbarczyk. TEN-T to unijny program budowy połączeń drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych.
Tematem rozmów był rozwój wszystkich rodzajów infrastruktury transportowej, kwestie utrzymania mostów drogowych i nowych inwestycji. Minister Siwak mówił o zainteresowaniu białoruskich przedsiębiorców polskimi portami, a strona polska poinformowała o gotowości rozbudowania infrastruktury dojazdowej do portów w Trójmieście, ale także, z czasem – do Szczecina i Świnoujścia.
„Jeśli chodzi o żeglugę śródlądową, najważniejszy jest projekt (połączenia) Warszawy z Brześciem i szerokiej oferty wykorzystania polskich portów morskich. Powstała grupa robocza, która zajmie się przede wszystkim żeglugą śródlądową i kwestią udrożnienia drogi E-40 łączącej Wisłę z Dnieprem” – mówił minister Gróbarczyk. „To również jest zgodne z unijnym projektem TEN-T i dysponujemy środkami, by rozwijać te kierunki transportowe - oświadczył.
„Z wielką satysfakcją odebraliśmy deklaracje wspierające budowę Via Carpatia, drogi łączącej Bałtyk z Morzem Egejskim i, w jednej z odnóg - Adriatykiem. To przedsięwzięcie, które będzie motorem rozwoju gospodarczego ściany wschodniej UE, a także państw sąsiadujących ze wschodnią granicą” – dodał minister Adamczyk.
We wtorek minister Gróbarczyk i szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego Samson wezmą udział w otwarciu Białoruskiego Tygodnia Transportowego.
Z Mińska Justyna Prus
just/ mmp/ ro/ itm/