Władze Grupy Azoty i rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie podpisali porozumienie, które pozwoli wspólnie realizować projekty badawcze i rozwojowe na rzecz Portu Morskiego w Policach. Chodzi m.in. o zwiększenie potencjału infrastruktury logistycznej całej Grupy.
Porozumienie podpisano w ubiegłym tygodniu, ale Grupa Azoty (GA) poinformowała o nim w poniedziałek w komunikatem prasowym. Podkreślono w nim, że głównym celem zacieśniania współpracy GA ze szczecińską Politechniką Morską (PM) jest podejmowanie nowych inicjatyw badawczych oraz korzystanie z doświadczeń i dorobku naukowego specjalistów PM, którzy pomogą w rozwoju Portu Morskiego w Policach.
"Mając na uwadze dynamiczny rozwój naszego portu, poszerzamy współpracę o prowadzenie kolejnych wspólnych przedsięwzięć badawczych. Politechnika dysponuje know-how, licznymi wynikami badań i opracowaniami naukowymi, dzięki którym będziemy mogli sprawnie realizować zaplanowane oraz nowe inwestycje, zwiększające potencjał naszej infrastruktury logistycznej w porcie” – wyjaśnił wiceprezes Grupy Azoty, prezes Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski, cytowany w komunikacie.
Dawidowski ocenił, że partnerstwo biznesu z nauką przynosi „ogromne korzyści”. Zaznaczył, że Grupa Azoty korzysta już ze wsparcia Politechniki Morskiej, która kształci wysoko wykwalifikowane kadry inżynieryjno-techniczne, m.in. specjalistów od eksploatacji portów i logistyki.
W komunikacie przypomniano, że PM prowadzi badania nad najnowocześniejszymi technologiami w różnych obszarach gospodarki morskiej, dysponując bazą laboratoryjną i sprzętem w Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających (CEOP). Za pomocą m.in. robotów podwodnych i dronów realizuje np. badania hydrograficzne i geodezyjne.
"Podpisując Porozumienie z Grupą Azoty oraz Portem Police cieszymy się na rozpoczęcie współpracy w nowym obszarze, który ma na celu wzmocnienie innowacyjności oraz rozwoju sektora przemysłowego i naukowego w regionie” – podkreślił rektor PM, dr hab. inż. kpt. ż.w. Wojciech Ślączka.
„Połączenie wiedzy akademickiej z praktycznymi rozwiązaniami pozwoli sprostać wyzwaniom przyszłości. Jest to również szansa dla młodych inżynierów, opuszczających progi uczelni, na rozwój w najlepszych firmach w kraju” – dodał rektor.
Jak podano, zaplecze technologiczne w postaci CEOP pozwoli realizować inicjatywy związane z rozbudową terminalu w polickim porcie, wyznaczeniem torów podejściowych czy budowy centrów logistycznych na terenach portowych.
"Współpraca z uczelniami jest kluczowa dla rozwoju nowoczesnej logistyki gospodarki morskiej” – stwierdził w przywołanym komunikacie prezes Morskiego Portu Police Dariusz Budzik.
W informacji dla mediów Grupa Azoty zwróciła uwagę, że inwestycje realizowane w porcie w Policach, w tym rozbudowa infrastruktury kolejowej, zwiększą „potencjał biznesowy całej grupy kapitałowej”, a poprawa dostępności do portu od strony lądu oraz wody podniesie atrakcyjność terenów portowych dla inwestorów.
Wskazano jednocześnie, że inwestycje w logistykę, rozbudowa i unowocześnianie infrastruktury stają się „cennym aktywem biznesowym”. Dodano, że port w Policach obsługuje nie tylko tamtejsze zakłady chemiczne (GA Police), ale też „przyciąga podmioty zewnętrzne”.
Grupa Azoty to jeden z największych w Europie koncernów branży nawozowo-chemicznej. Zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych. GA produkuje też biel tytanową, poliamidy, alkohole OXO, plastyfikatory.