Pływający pod panamską banderą zrębkowiec (odmiana masowca) Crimson Polaris złamał się na dwie części u wybrzeży japońskiej prefektury Aomori, co spowodowało wyciek ropy do morza; załoga została uratowana - podała w czwartek agencja Kyodo, powołując się na straż przybrzeżną.
Masowiec wiozący zrębki drewna z Tajlandii ugrzązł w środę rano na mieliźnie w pobliżu portu Hachinohe w Aomori. Załodze początkowo udało się ruszyć z miejsca, ale wkrótce sterowanie statkiem stało się niemożliwe i konieczne się okazało rzucenie kotwicy - pisze Kyodo.
W czwartek rano Crimson Polaris złamał się na dwie części - część rufową (z przedziałem maszynowym i nadbudówką) oraz przedział ładunkowy, co doprowadziło do wycieku paliwa do morza. Wszystkich 21 członków załogi uratowano.
Media podają, że w chwili zaistnienia wypadku statek przewoził 44 tys. ton zrębków drewna.
Pływający pod banderą Panamy Crimson Polaris (nr IMO 9370783) ma 39 910 tonażu pojemnościowego brutto, 49 549 ton nośności, a jego wyporność, to 61 649 t przy masie statku pustego 12 100 t.
Statek charakteryzuje się długością całkowitą 199,90 m, szerokością konstrukcyjną 32,20 m, zanurzeniem 11,547 m i wysokością boczną 18,50 m. Pojemność ładunkowa zrębkowca wynosi 102 130 m³.
Statek zbudowany został w 2008 roku w japońskiej stoczni Tsuneishi Holdings z Fukuyamy. Pochodzi z serii liczącej 29 bliźniaczych statków.
Zrębkowiec należy do Doun Kisen Co Ltd z Japonii, a operatorem statku jest wielki armator japoński NYK Line. Za zarząd techniczno-eksploatacyjny statku odpowiada Misuga Kaiun Co Ltd, także z Japonii.
Zrębkowce wyróżniają się wśród masowców m.in. przystosowaniem do przewozu lżejszych ładunków (tzw. "objętościowych") - mają wyraźnie większą pojemność ładowni w porównaniu ze zwykłymi masowcami o takiej samej nośności (co zewnętrznie uwidacznia się w większej wolnej burcie), a także wyposażeniem w specyficzne urządzenia przeładunkowe.
Andrzej Borowiak (PAP); PBS (PortalMorski)
Fot.: Japońska Straż Wybrzeża (2nd Regional Coast Guard Headquarters)