Nowa, bardzo nowoczesna, o dobrych osiągach, a przede wszystkim o znakomitej dzielności morskiej, pilotówka gdyńskiego przedsiębiorstwa Unipil, od renomowanego producenta Safehaven Marine z Irlandii, dotarła właśnie do Gdyni.
Jako że nie było dostępne bezpośrednie połączenie żeglugowe z Cork do Gdyni, skorzystano z siatki połączeń linii żeglugowych i pilotówka przybyła do Gdyni w niedzielę, 16 sierpnia, z fińskiego portu Hanko. Dostarczył ją czarterowany przez operatora Transfennica statek ro-ro Bore Sea obsługujący regularne połączenie z zawinięciami do Gdyni.
Kuter pilotowy projektu Interceptor 48 transportowano na roll-trailerze (naczepie terminalowej) i zwodowano w poniedziałek w gdyńskim porcie, przy nabrzeżu Stanów Zjednoczonych, zdejmując z trailera i umieszczając na wodzie z wykorzystaniem suwnicy terminalu OT Port Gdynia.
Szerzej prezentowaliśmy nowy gdyński kuter pilotowy, który będzie nosił imię Pilot 1, we wcześniejszym materiale (podstawowa charakterystyka techniczna, zdjęcia, video):
Pilot 1 - nowa super-pilotówka dla Gdyni już po próbach morskich
Nowa pilotówka zastąpi wysłużony, pracujący w Unipilu od 29 lat, kuter pilotowy Pilot 5. Zamawiające jednostkę Przedsiębiorstwo Usług Morskich Unipil, to gdyńska firma, która została założona w 1989 roku przez 26 pilotów pracujących wcześniej dla Portu Gdynia.
PBS
Fot.: Tadeusz Urbaniak / ZMP Gdynia
Transport pilotówki został zorganizowany przez Sevenstar Yacht Transport z wykorzystaniem połączenia ro-ro z Tilbury przez Hanko do Gdyni, ktorego operatorem jest Transfennica. Sevenstar Yacht Transport i Transfennica należą do holenderskiej grupy Spliethhoff.
Co ma PiS do tego gdzie ty kupujesz samochód?
Dziwne. Czemu nie zlecono budowy pilotówki dla polskiej firmy ? Przecież to żaden problem.W listopadzie 1976 roku a więc 44 lata temu w stoczni Wisła zwodowano katamaran "Pilot 21"dla Zarządu Portu Gdańsk. Głównym konstruktorem był pan inż. Bogdan Szkonter. Biuro konstrukcyjne Prorem oraz wydział Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej zajmowali się tą jednostką. Długość wynosiła L=17,5 m, szerokość B= 6,5 m, zanurzenie T=1,2 m, wys. boczna H=2,8 m Napęd dwa silniki Volvo Penta o mocy 324 KM każdy.
Załoga statku - 3 osoby + 10 pasażerów. Kadłuby zbudowane ze stali a nadbudówka z hydronalium.
Jestem pewien, że firma istniejąca w Gdańsku, w Górkach Zachodnich z pewnością by zbudowała nową pilotówkę dla portu Gdynia. A warto by pilotówka była jednostką dwukadłubową czyli katamaranem a to z różnych powodów. A co dzielności morskiej to dwukadłubowy statek jest lepszy i na pewno taka pilotówka, katamaran by była bardziej bezpieczna i wygodna niż pilotówka jednokadłubowa. No chyba , że zakupiona pilotówka ma służyć czemu innemu...
tej jednostki oraz nadzorowanie budowy zarówno ze strony armatora jak i stoczni Wisła w Gdańsku. Może warto by Portal Morski opisał szczegółowo historię powstania projektu i budowy tej pilotówki.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.