Irlandzka stocznia Safehaven Marine zbudowała i zwodowała nową łódź pilotową projektu Interceptor 48 - Pilot 1 - dla gdyńskiego przedsiębiorstwa pilotowego Unipil. Jest to 44. z kutrów pilotowych przekazanych przez Safehaven stacjom pilotowym w portach na całym świecie.
Informację o nowym kutrze pilotowym dla gdyńskich pilotów opublikowano w ostatnią niedzielę (5 lipca) wraz z widowiskowym materiałem video z prób morskich Pilota 1 przeprowadzonych w okolicy portu Cork (poniżej).
Pilot 48 z Safehaven Marine udowodnił poprzez dotychczas zbudowane egzemplarze, że jest znakomitą jednostką morską, doskonale radzącą sobie w realizacji zadań związanych z pilotażem morskim, a wszyscy armatorzy chwalą jego zalety, takie jak dzielność morska, wytrzymałość i stateczność.
Pilot 1 przeznaczony dla P.U.M. Unipil Sp. z o.o. napędzany jest przez parę silników Volvo D13 i osiąga prędkość eksploatacyjną 24,5 węzła. Został specjalnie przystosowany do eksploatacji w relatywnie chłodnym klimacie i polskich portach, w których (ostatnio rzadziej, ale jednak…) czasami zdarza się niewielkie zalodzenie.
W związku z tym kadłub kutra pilotowego Pilot 1 został wzmocniony w rejonie wodnicy pływania ("linii wodnej") kewlarem, aby umożliwić jej pracę w warunkach lekkiego zalodzenia.
W kadłubie zainstalowano system grzewczy zasilany olejem napędowym, który dostarcza gorącą wodę do zewnętrznych relingów zapobiegając ich oblodzeniu, a także do wszystkich wewnętrznych przedziałów, które są w pełni izolowane. Na jednostce zainstalowano także ogrzewanie okien i grzejniki bloków silnikowych.
Udogodnienia na pokładzie pozwalają pozostawać załodze na kutrze pilotowym przez dłuższy czas. Wnętrze jest w pełni klimatuzowane.
W głównej kabinie wygodnie mieści się do 7 pilotów i załoga, a centralna pozycja steru zapewnia doskonałą widoczność i kontrolę nad jednostką podczas wejścia pilota na statek czy przyjmowania go pokład pilotówki. Jednostkę wyposażono w sprawdzoną poświęceniową odbojnicę opracowaną przez Safehaven Marine oraz - na pawęży (na rufie) - system podejmowania z wody człowieka, który znalazł się za burtą (MOB recovery system).
Jedną z ważnych cech projektowo-eksploatacyjnych łodzi typoszeregu Interceptor 48 jest to, że są one samoprostujące po przewrotce (self righting). Osiągnięte to w znacznej mierze przez wysoką pojemność wyporu nadbudówki. Jednostka wyposażona jest też w automatycznie zamykane otwory wentylacyjne, szyby okien o grubości 15 do 20 mm i wodoszczelne drzwi "kokpitu" (nadbudówki).
Stocznia zapowiada, że dostarczenie nowego kutra pilotowego dla pilotów w Gdyni możliwe jest jeszcze w tym miesiącu.
Wszystko zależne jest jednak od obostrzeń związanych z podróżowaniem związanych z pandemią koronawirusa (Irlandia ostatnio przedłużyła ograniczenia).
Pilotówka dla Unipilu dostarczona zostanie do Gdyni drogą morską (na pokładzie statku) lub na platformie samochodowej.
Safehaven Marine ma obecnie w zamówieniach lub budowie łodzie pilotowe dla portów Coruna w Hiszpanii, Montevideo w Urugwaju i Tangerze w Maroku, a także łódź poszukiwawczo-ratowniczą Interceptor 48 SAR dla służb ratowniczych na Wyspach Owczych (Faroe Islands Rescue Service).
Założycielem, właścicielem i dyrektorem naczelnym Safehaven Marine jest Frank Kowalski, syn Irlandki i Polaka - weterana wojennego, który po II wojnie światowej osiadł w Wielkiej Brytanii.
Frank Kowalski jest też projektantem łodzi budowanych przez Safehaven Marine i zazwyczaj sam je "oblatuje", jako doświadczony skipper już przed uruchomieniem swojego biznesu projektowania i budowy łodzi przeznaczonych do pracy w wymagających warunkach.
PBS, rel
Fot.; rys.; video: Safehaven Marine
Kuter pilotowy typu Interceptor 48 - charakterystyka podstawowa dla modelu standardowego:
długość całkowita - 14,90 m (48 stóp)
długość konstrukcyjna - 14,30 m
szerokość całkowita - 4,40 m
szerokość konstrukcyjna - 4,10 m
zanurzenie - 1,35 m
masa statku pustego - 17 500 kg
miejsca dla pasażerów / pilotów - 7-8
pojemność zbiorników paliwowych - 2000 l
silniki napędu głównego - Volvo D13
moc napędu głównego - 500 KM
przekładnie - ZF 500
prędkość eksploatacyjna - 24 węzły
prędkość maksymalna - 24,25 węzły
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.