Stocznie, Statki

Irlandzka stocznia Safehaven Marine zbudowała i zwodowała nową łódź pilotową projektu Interceptor 48 - Pilot 1 - dla gdyńskiego przedsiębiorstwa pilotowego Unipil. Jest to 44. z kutrów pilotowych przekazanych przez Safehaven stacjom pilotowym w portach na całym świecie.

Informację o nowym kutrze pilotowym dla gdyńskich pilotów opublikowano w ostatnią niedzielę (5 lipca) wraz z widowiskowym materiałem video z prób morskich Pilota 1 przeprowadzonych w okolicy portu Cork (poniżej).

Pilot 48 z Safehaven Marine udowodnił poprzez dotychczas zbudowane egzemplarze, że jest znakomitą jednostką morską, doskonale radzącą sobie w realizacji zadań związanych z pilotażem morskim, a wszyscy armatorzy chwalą jego zalety, takie jak dzielność morska, wytrzymałość i stateczność.

Pilot 1 przeznaczony dla P.U.M. Unipil Sp. z o.o. napędzany jest przez parę silników Volvo D13 i osiąga prędkość eksploatacyjną 24,5 węzła. Został specjalnie przystosowany do eksploatacji w relatywnie chłodnym klimacie i polskich portach, w których (ostatnio rzadziej, ale jednak…) czasami zdarza się niewielkie zalodzenie.
W związku z tym kadłub kutra pilotowego Pilot 1 został wzmocniony w rejonie wodnicy pływania ("linii wodnej") kewlarem, aby umożliwić jej pracę w warunkach lekkiego zalodzenia.

W kadłubie zainstalowano system grzewczy zasilany olejem napędowym, który dostarcza gorącą wodę do zewnętrznych relingów zapobiegając ich oblodzeniu, a także do wszystkich wewnętrznych przedziałów, które są w pełni izolowane. Na jednostce zainstalowano także ogrzewanie okien i grzejniki bloków silnikowych.

Udogodnienia na pokładzie pozwalają pozostawać załodze na kutrze pilotowym przez dłuższy czas. Wnętrze jest w pełni klimatuzowane.

W głównej kabinie wygodnie mieści się do 7 pilotów i załoga, a centralna pozycja steru zapewnia doskonałą widoczność i kontrolę nad jednostką podczas wejścia pilota na statek czy przyjmowania go pokład pilotówki. Jednostkę wyposażono w sprawdzoną poświęceniową odbojnicę opracowaną przez Safehaven Marine oraz - na pawęży (na rufie) - system podejmowania z wody człowieka, który znalazł się za burtą (MOB recovery system).

Jedną z ważnych cech projektowo-eksploatacyjnych łodzi typoszeregu Interceptor 48 jest to, że są one samoprostujące po przewrotce (self righting). Osiągnięte to w znacznej mierze przez wysoką pojemność wyporu nadbudówki. Jednostka wyposażona jest też w automatycznie zamykane otwory wentylacyjne, szyby okien o grubości 15 do 20 mm i wodoszczelne drzwi "kokpitu" (nadbudówki).

Stocznia zapowiada, że dostarczenie nowego kutra pilotowego dla pilotów w Gdyni możliwe jest jeszcze w tym miesiącu.
Wszystko zależne jest jednak od obostrzeń związanych z podróżowaniem związanych z pandemią koronawirusa (Irlandia ostatnio przedłużyła ograniczenia).
Pilotówka dla Unipilu dostarczona zostanie do Gdyni drogą morską (na pokładzie statku) lub na platformie samochodowej. 

Safehaven Marine ma obecnie w zamówieniach lub budowie łodzie pilotowe dla portów Coruna w Hiszpanii, Montevideo w Urugwaju i Tangerze w Maroku, a także łódź poszukiwawczo-ratowniczą Interceptor 48 SAR dla służb ratowniczych na Wyspach Owczych (Faroe Islands Rescue Service).

Założycielem, właścicielem i dyrektorem naczelnym Safehaven Marine jest Frank Kowalski, syn Irlandki i Polaka - weterana wojennego, który po II wojnie światowej osiadł w Wielkiej Brytanii.
Frank Kowalski jest też projektantem łodzi budowanych przez Safehaven Marine i zazwyczaj sam je "oblatuje", jako doświadczony skipper już przed uruchomieniem swojego biznesu projektowania i budowy łodzi przeznaczonych do pracy w wymagających warunkach.

PBS, rel

Fot.; rys.; video: Safehaven Marine

Kuter pilotowy typu Interceptor 48 - charakterystyka podstawowa dla modelu standardowego:
długość całkowita - 14,90 m (48 stóp)
długość konstrukcyjna - 14,30 m
szerokość całkowita - 4,40 m
szerokość konstrukcyjna - 4,10 m
zanurzenie - 1,35 m
masa statku pustego - 17 500 kg
miejsca dla pasażerów / pilotów - 7-8
pojemność zbiorników paliwowych - 2000 l
silniki napędu głównego - Volvo D13
moc napędu głównego - 500 KM
przekładnie - ZF 500
prędkość eksploatacyjna - 24 węzły
prędkość maksymalna - 24,25 węzły 

Kuter pilotowy typu Interceptor 48 - plan ogólny
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Pilot 1 w próbach morskich
Kuter pilotowy typu Interceptor 48 - plan ogólnyPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskichPilot 1 w próbach morskich
0 Pilot
W Szczecin-Świnoujscie maja lepszą i się nie chwalą PILOT 61 :)
06 lipiec 2020 : 09:18 Maciej maciej | Zgłoś
0 *
"Frank Kowalski, syn Irlandki i Polaka - weterana wojennego, który po II wojnie światowej osiadł w Wielkiej Brytanii (...)". - W Wielkiej Brytanii? Irlandia (Cork) nie należy do Zjednoczonego Królestwa Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej. Czyżby ojciec Franka później przeprowadził się z Wielkiej Brytanii do Irlandii? Tak na marginesie, Frank mówi po angielsku z typowym irlandzkim akcentem.
18 sierpień 2020 : 06:30 WD | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter