10 stycznia br. z Portu Dalian w Chinach w swój dziewiczy, rozkładowy rejs* w ramach serwisu AE5 z Azji do Europy kontenerowiec o nazwie Munkebo Maersk. Jest to jednocześnie oficjalny start działalności Aliansu 2M zawartego w lipcu ubiegłego roku pomiędzy Maersk Line a MSC.
Alians 2M zastąpił wszystkie inne wcześniejsze umowy dzierżawy slotów i współdzielenia powierzchni przewozowych (Vessel Sharing Agreement) na kontenerowcach obu stron umowy. Umowa zawarta została na okres 10 lat i jest pokłosiem próby zawiązania aliansu P3 (Maersk, MSC, CMA CGM), który został zablokowana przez Chińczyków. Umowa obejmuje swoim zasięgiem 185 kontenerowców o łącznej zdolności przewozowej 2,1 mln TEU na 21 serwisach kontenerowych ( według inny źródeł są to 193 kontenerowce, 2,4 mln TEU i 22 serwisy).
Munkebo Mearsk to 14 z serii 20 kontenerowców Triple-E, który został zbudowany przez stocznię Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering z Korei Południowej. Stocznia posiadała kontrakty na budowę łącznie 20 tego typu statków. Do niedawna jednostki Triple-E (pojemność18 270 TEU) były największymi na świecie kontenerowcami. Dwa miesiące temu zostały one zdetronizowane przez kontenerowiec CSCL Globe (19 100 TEU), a zaledwie kilka dni temu najnowszym "królem" kontenerowców stał się MSC Oscar (19 224 TEU).
* Serwis AE5 objemuje zawinięcia do następujących portów: Dalian, Busan, Qingdao, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian, Tanjung Pelepas, Suez Canal, Algeciras, Rotterdam, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Rotterdam, Felixstowe, Port Tangier Mediterranee, Algeciras, Suez Canal, Tanjung Pelepas, Yantian, Shanghai, Delian.
rel, JB