Porty, logistyka

W piątek, 28 lutego, Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowy z firmą Doraco – wykonawcą robót budowlanych i inżynierem kontraktu dla inwestycji pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”.

Jest to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z KPO, a jego realizacja jest możliwa dzięki drugiej rewizji Planu, przyjętej przez Komisję Europejską w lipcu ubiegłego roku.

Środki z KPO stanowią wielką wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo to szansa na jego dalszy rozwój, co w kolejnych latach pozwoli na uruchomienie w nim terminala serwisowego morskich farm wiatrowych – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie istniejącej konstrukcji i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry – maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.

Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.

Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. Wartość inwestycji wynosi ok. 118,8 mln zł. Inżynierem kontraktu została firma EKO-INWEST SA ze Szczecina, która podjęła się wykonania zadania za ok. 1 mln zł.

LEW/MI

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9406 4.0202
EUR 4.1061 4.1891
CHF 4.3812 4.4698
GBP 4.9762 5.0768

Newsletter