Władze Indonezji zaprotestowały w poniedziałek przeciwko naruszeniu w weekend jej wód terytorialnych przez chiński kuter rybacki i jednostkę chińskiej straży przybrzeżnej w pobliżu spornego obszaru na południe od Morza Południowochińskiego - podało MSZ w Dżakarcie.
Szefowa indonezyjskiej dyplomacji Retno Marsudi spotkała się z charge d'affaires ambasady Chin w Dżakarcie po incydencie w północnym rejonie Morza Natuna, na południe od Morza Południowochińskiego.
"Na spotkaniu wyraziliśmy nasz silny protest w związku z naruszeniem przez chińską jednostkę suwerennych praw Indonezji" - powiedziała Marsudi na konferencji prasowej.
Jak podaje agencja Kyodo, indonezyjska łódź patrolowa zauważyła w sobotę w nocy na Morzu Natuna chiński kuter, który najpewniej nielegalnie poławiał na indonezyjskich wodach; zatrzymano ośmiu członków jego załogi.
Gdy indonezyjski patrol odholowywał kuter na jedną z pobliskich wysp, z interwencją pospieszyła chińska straż przybrzeżna, taranując holowaną jednostkę. Chińczycy zażądali wydania w ciągu 30 minut załogi kutra. "W celu uniknięcia niepożądanych zdarzeń, z uwagi na bezpieczeństwo członków załogi indonezyjskiej łodzi patrolowej, władze Indonezji zdecydowały się wypuścić Chińczyków i pozostawić kuter" - głosi oświadczenie MSZ.
Chiny roszczą sobie prawa do kluczowych rejonów i wysp na M. Południowochińskim, co skonfliktowało Pekin z sąsiednimi państwami - Wietnamem, Filipinami, Malezją, Tajwanem i Brunei. Przez akwen ten prowadzą ważne szlaki żeglugowe; ocenia się, że wartość transportowanych nimi towarów sięga 5 bln USD rocznie.
Indonezja jednak do tych obszarów nie rości sobie praw. Jej spór z Chinami dotyczy terytorium archipelagu Natuna, którego ziemie są bogate w różne surowce mineralne; znajdują się tam jedne z najbogatszych złóż gazu na świecie. Obecnie Indonezja posiada na wyspach Natuna 800 żołnierzy; w przyszłym roku liczba ta wzrośnie do 2 tysięcy.
cyk/ ro/
arch.
Priorytetem mialo byc wsparcie rodzinnych malych firm i pomoc jednostkom przybrzeznym trzeba ostro pokazac ze nie tedy droga
połowowej części statków rybackich należących do segmentów floty wyraźnie
niezrównoważonych do dostępnych możliwości połowowych, tj.:VL1012 PG (statki o
długości całkowitej od 10 do 12 m, poławiające netami i innymi narzędziami biernymi) oraz
VL1218 DFN (statki o długości całkowitej od 12 do 18 m, poławiające netami). Objęcie
pomocą finansową w zakresie tymczasowego zaprzestania działalności połowowej statków
rybackich należących do segmentów floty nieznacznie niezrównoważonych do dostępnych
możliwości połowowych, tj.: VL1218 DTS (trawlery denne o długości całkowitej od 12 do 18
m) 73 szt ( stan na rok 2014 ) oraz VL1824 DTS-21 szt (trawlery denne o długości całkowitej od 18 do 24 m). Dynamiczne
zmiany zachodzące w składzie ichtiofauny Morza Bałtyckiego, niepewność doradztwa
naukowego ICES w tym zakresie, oraz wahania dostępności możliwości połowowych
(limitów połowowych), prowadzące do czasowej nierównowagi pomiędzy zdolnością
połowową polskiej floty rybackiej, a dostępnymi zasobami, tylko potwierdzają konieczność
objęcia pomocą finansową w zakresie trwałego i tymczasowego zaprzestania działalności
połowowej ww. segmentów floty.
kupię w końcu samochód i będę rozjeżdżał lódkowych na porcie :)
najlepszymi samochodami jeżdżą łódkowi!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.