W poniedziałek, 24 lutego 2025 r. w norweskiej stoczni Ulstein Verft świętowano wodowanie statku serwisowego farm wiatrowych typu Commissioning Service Operation Vessel (CSOV), budowanego dla armatora Bernhard Schulte Offshore.
Przypomnijmy, że kadłub jednostki o numerze budowy 320 powstał w polskiej stoczni CRIST, z której przyholowano go do Norwegii 18 grudnia ub. roku. Jest to pierwszy statek CSOV, przeznaczony do obsługi uruchomień i eksploatacji morskich farm wiatrowych, zapewniający zakwaterowanie dla personelu technicznego, budowany według projektu ULSTEIN SX222 CSOV dla tego armatora.
Wyprodukowany w Polsce i częściowo wyposażony kadłub został następnie doposażony w stoczni Ulstein m.in. w instalacje elektryczne, urządzenia siłowni, rurociągi, części mieszkalne i pozostałe systemy, wraz z ich integracją.
Po zakończeniu intensywnych prac wyposażeniowych, wykończeniowych oraz konserwacyjno -malarskich, jednostkę NB 320 odholowano 20 lutego br. z zadaszonej hali produkcyjnej do zewnętrznego doku. Tam na pokładzie zainstalowano wieżę Ampelmann i pomost roboczy. W niedzielę 23 lutego bm. statek wyprowadzono z doku i ustawiono przy nabrzeżu, gdzie pozostanie do czasu rozpoczęcia prób morskich w tym roku. Charakteryzujący się innowacyjną konstrukcją rufy TWIN X-STERN, statek CSOV jest wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak żuraw z kompensacją ruchu 3D i trap komunikacyjny W2W (Walk-To-Work).
To już kolejna jednostka offshore wind budowana w stoczni Ulstein, wyposażona w wieżę Ampelmann typu W. To modułowy, sterowany elektrycznie system dostępu do turbin wiatrowych na morzu, posiadający windę i zaprojektowany specjalnie dla rynku jednostek CSOV.
Regulowana wysokość trapu do 30 m, umożliwia wydajny transfer personelu i ładunków do wieży wiatrowej na różnych wysokościach. Dzięki temu statek może obsługiwać wszystkie wysokości elementów przejściowych (transition pieces - TP) spotykanych na Morzu Północnym, a także na Bałtyku, gdzie występują mniejsze wysokości TP. Trap jest wystarczająco szeroki, aby umożliwić dostęp dla wózków z ładunkiem do 750 kg i może przekształcić się w dźwig o unosie do 2 ton.
Ostatnio wieżę Ampelmann tego typu zainstalowano na statku Olympic Boreas w październiku 2024 r., zbudowanym także w stoczni Ulstein, co ilustruje poniższy film.
Statek jest wyposażony w hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny, wspomagany zestawem akumulatorów, pełniącym rolę magazynu energii. Może być również przystosowany do stosowania metanolu jako paliwa. Oferuje nowoczesne i komfortowe zakwaterowanie dla maksymalnie 132 członków załogi i klientów. Ma być dostarczony w drugim kwartale 2025 r., zwiększając możliwości operacyjne BS Offshore.
GL
Zdjęcia: Ulstein Verft
W galerii poniżej - wyprowadzenie jednostki NB 320 z doku w krytej hali ora montaż wieży i pomostu komunikacyjnego na pokładzie przy stoczniowym nabrzeżu.