Jak poinformowała Stena Line, firma osiągnęła kolejny ważny kamień milowy w realizacji programu inwestycyjnego rozwoju floty NewMax, organizując ceremonię wodowania statku Stena Connecta w stoczni China Merchants Jinling Shipyard w Weihai.
To jeden z dwóch nowych promów Ro-Pax, które mają obsługiwać trasę Belfast - Heysham, kluczowy korytarz handlowy przez Morze Irlandzkie. Po zwodowaniu statku stocznia będzie kontynuować instalację pozostałych systemów oraz wyposażanie wnętrz.
Budowany w tej stoczni siostrzany prom Stena Futura jest obecnie wyposażany i ma wejść do eksploatacji jesienią 2025 roku, natomiast Stena Connecta pojawi się na początku 2026 roku.
Jak ocenia szwedzki armator, po wejściu na linię oba nowe promy zwiększą przepustowość frachtową o 40 proc. na trasie Belfast-Heysham w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania klientów na przewozy między Irlandią Północną, a Wielką Brytanią.
Stena Futura i Stena Connecta, wyposażone w napęd hybrydowy i przystosowane do zasilania paliwem metanolnewmaxowym, odegrają kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju Stena Line. Zostaną one również doposażone w nowe technologie, dzięki którym będą mogły wykorzystać zarówno energię dostarczaną przez system akumulatorów, jak i zasilanie z lądu, gdy będzie ono dostępne.
Stena Line ściśle współpracuje z dostawcami metanolu, zapewniając dostępność swojej flocie odpowiednie ilości e-metanolu w przyszłości i realizując cel zmniejszenia emisji CO2 o 30 proc. do 2030 roku. Ponadto, Stena Connecta będzie wyposażona w żagle wirnikowe (rotory) w celu wykorzystania energii wiatru do wspomagania napędu głównego, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisje.
- Cieszymy się z wodowania promu Stena Connecta, które jest znaczącym krokiem w naszym programie inwestycyjnym floty NewMax. W ostatnich latach firma odnotowała wzrost popytu na trasie Belfast - Heysham i jesteśmy pewni, że dodatkowa pojemność zostanie z zadowoleniem przyjęta przez rynek – podkreśla Niclas Mårtensson, prezes Stena Line.
- Te nowe statki hybrydowe, wyposażone w przyszłościowe technologie, są świadectwem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i mają kluczowe znaczenie dla realizacji naszych strategicznych ambicji przejścia na paliwa odnawialne. Naszym celem jest bycie liderem w dziedzinie zrównoważonej żeglugi i zapewnienie świetlanej przyszłości dla naszej branży – dodaje szef szwedzkiego armatora.
GL