W czwartek 10 bm. w stoczni Dae Sun Shipbuilding and Engineering w mieście portowym Busan odbyła się ceremonia wodowania promu wycieczkowego Panstar Miracle – poinformowała południowokoreańska agencja informacyjna Yonhap.
To pierwszy statek wycieczkowy, zbudowany w Korei Płd. według rodzimej technologii. W kwietniu przyszłego roku ma wejść na trasę Busan – Osaka, co zbiegnie się w czasie z otwarciem Światowej Wystawy Expo w tym japońskim mieście. Zastąpi na tej trasie jednostkę PanStar Dream, kursującą między Busan, a portem Nanko w prefekturze Osaka.
Razem z promem Tsushima Link, obsługującym połączenie Busan – Tsushima (prefektura Nagasaki), nowy statek należy do operatora PanStar Cruise Ferry. To południowokoreański przewoźnik, należący do grupy PanStar, świadczący usługi rejsów promowych i wycieczkowych z Korei Płd. do Japonii po Morzu Wewnętrznym (jap. Seto-naikai), położonym między wyspami Honsiu, Kiusiu i Sikoku, połączonym z Morzem Japońskim i Pacyfikiem.
Dotychczasową trasę z Busan do Osaki obsługuje prom wycieczkowy PanStar Dream, zbudowany w 1997 roku w stoczni Mitsubishi Heavy Industries. Parametry statku, to 160 m długości, 25 m szerokości, tonaż brutto 21 688 t, nośność 4031 ton, długość linii ładunkowej – 1275 m, pojemność pasażerska 545 osób, prędkość maksymalna 22,7 węzła.
Statek ten ma być wycofany z eksploatacji. Zastąpi go ww. nowo zbudowany, po raz pierwszy w Korei Płd., luksusowy prom wycieczkowy PanStar Miracle, który od kwietnia 2025 r. będzie obsługiwał dzienne połączenie Busan-Osaka, a także nocne wycieczki do Busan i różne rejsy tematyczne, pomiędzy ośrodkami kulturowymi obu krajów.
Kontrakt na budowę nowego statku wycieczkowego pomiędzy PanStar Group i Dae Sun Shipbuilding podpisano w lipcu 2022 r. Prace ruszyły 4 października 2023 r., próby morskie zaplanowano na luty 2025 r., a dostawę na koniec marca przyszłego roku.
Jego eleganckie wnętrza wzorowane są na wystroju europejskich wycieczkowców. Nowy prom będzie mieścił wysokiej klasy hotel, salę widowiskową, restaurację, przestrzeń bankietową i konferencyjną, odkryty basen i sklep wolnocłowy, a także inne udogodnienia rekreacyjne, jak m.in. ścieżki do joggingu, gabinety masażu, sale do terapii, sauny i centra fitness.
Smukła linia kadłuba znacznie zmniejsza hałas i wibracje. PanStar Miracle jest także pierwszym w Korei statkiem tego typu, wyposażonym w przyjazny dla środowiska hybrydowy układ napędowy, wykorzystujący dodatkowe silniki elektryczne do wspomagania silnika głównego, pracującego na oleju okrętowym.
Parametry statku to: 171 m długości i 25,4 m szerokości, tonaż brutto – 22 tys. ton. Może pomieścić 355 pasażerów w 102 kabinach z balkonami. Jest również wyposażony w stabilizatory płetwowe, redukujące drgania kadłuba, spowodowane falami oraz ładownię na dnie, w której może przewieźć 254 kontenery o jednostkowej pojemności 20 TEU.
Stocznia Dae Sun Shipbuilding znana jest głównie z budowy statków towarowych, takich jak zbiornikowce, kontenerowce dowozowe (feedery), drobnicowce, patrolowce, jednostki rybackie i statki pomocnicze dla marynarki wojennej. Zbudowała także kilka promów samochodowych ro-ro o długości do 170 m, przeznaczonych do żeglugi przybrzeżnej.
GL, z mediów
Zdjęcie tytułowe: Yonhap News Agency, wideo, ilustracje i zdjęcia w galerii: PanStar Group