W niedzielę, 28 stycznia br., po południu wyholowano z portu Gdynia kolejny częściowo wyposażony superjacht, zbudowany w stoczni Damen Shipyards Gdynia dla holenderskiej stoczni grupy Damen.
Jacht Amels 6007 (lub Damen Yachting 6007; nr IMO 9979735; GT 820; długość całkowita 60 m; szerokość 9,40 m; wysokość boczna 5.05 m; zanurzenie 3,35 m), za holownikiem Leopard, opuścił port Gdynia kierując się do niderlandzkiego Vlissingen (Flushing), gdzie zespół holowniczy ma dotrzeć 2 lutego.
Superjachty budowane w stoczniach grupy Damen i należącą do niej, specjalizującą się w jachtach, stocznię Amels, od jakiegoś czasu funkcjonują na rynku pod marką Damen Yachting.
Przekazany właśnie i holowany do Holandii częściowo wyposażony jacht, to czwarty z kolei przedstawiciel typu (modelu) Amels 60 należącego do linii produktowej "Limited Editions". Projekt Amels 60 przedstawiony został na rynku w 2019 roku.
Dotychczas w ramach serii Amels 60 Limited Edition Damen Yachting przekazano już superjachty Come Together (nr budowy 6001, w 2022 r.) oraz Entourage (6002, 2023 r.) i Khalidah (6003, 2023 r.).
Superjachty z serii Amels 60, wyposażone w napęd hybrydowy, projektowane są technicznie przez grupę Damen, w zewnętrznej bryle architektonicznej - przez studio Espen Øino, a w zakresie projektu wnętrz - zazwyczaj przez Winch Design (choć koncepcja wystroju wnętrz Amels 60 oferowana przez Damen Yachting "w standardzie" opracowana została przez Studio Indigo).
Do ważniejszych cech modelu Amels 60 zaliczyć można dużą powierzchnię dostępnych pokładów zewnętrznych - ok. 486 m². Najwyższy z pokładów - słoneczny (Sun Deck) charakteryzuje się powierzchnią 162 m². Oferuje m.in. jacuzzi dla sześciu osób.
Napęd hybrydowy w trybie mechanicznym, przy utrzymywaniu prędkości 7 węzłów, redukuje emisje tlenków azotu o 70 proc. Zarówno silniki napędu głównego, jak i silnik zespołu prądotwórczego wyposażone są w katalizatory (SCR). Natomiast w trybie elektrycznym statek ma wyłączone główne silniki spalinowe (jest bezemisyjny) i porusza się jedynie dzięki dwóm silnikom elektrycznym zasilanym z baterii akumulatorów.
Na wyposażeniu superjachtu projektu Amels 60 jest spory (9-metrowy) tender składowany na pokładzie dziobowym. Załoga dysponuje drugim tendrem, roboczo-ratowniczym, o długości 6,2 m. Pokład do kąpieli słonecznych w kierunku dziobu od jacuzzi kowertowany jest łatwo na chwilowe ("touch-and-go") lądowisko dla śmigłowców o masie startowej do 3000 kg (np. Airbus ACH135).
Na pokładzie jest miejsce dla 12 "gości" i właścicieli oraz dla 12 osób załogi i kapitana.
PBS, rel
Fot.: Piotr B. Stareńczak