Firma MacGregor, część grupy Cargotec, została wybrana na dostawcę kompleksowych pakietów wyposażenia ro-ro dla trzech proekologicznych, niskoemisyjnych statków napędzanych czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym (napęd hybrydowy). Niedawno zakontraktowano dla tych statków także systemy HVAC od firmy Teknotherm.
Promy typu ro-pax zostaną zbudowane w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, największej spółce polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, dla polskiego armatora Polskie Promy, którego przytłaczająca większość udziałów należy do Skarbu Państwa.
Zamówienie to zostało zaksięgowane w portfelu zamówień Cargotec na 2022 r. w drugim kwartale. Zakres dostawy MacGregor obejmuje projekt, produkcję, transport i wsparcie w montażu wyposażenia w urządzenia dostępu i przeładunkowe ro-ro (furty, rampy zewnętrzne) na dziobie i na rufie oraz drzwi i rampy wewnętrzne (między pokładami samochodowymi).
Rozwiązanie składanej ramy rampy dziobowej (bow ramp folding frame) oraz wciągarki cumownicze z systemem automatycznego napinania lin cumowniczych zwiększają wydajność, umożliwiając jednoczesny za- lub rozładunek na dwóch poziomach i skracają czas postoju w porcie.
"Remontowa znana jest ze swojego profesjonalizmu, wysokiej jakości i długofalowych działań na rzecz ochrony środowiska. Cieszymy się, że nasza wiedza i wieloletnie doświadczenie skłoniły ją do wyboru nas jako dostawcy kompleksowego wyposażenia ro-ro dla tych trzech statków ro-pax" - mówi Magnus Sjöberg, senior vice president, Merchant Solutions Division, MacGregor. "Jestem również zadowolony, że możemy wspierać naszych klientów w ich dążeniu do zrównoważonego rozwoju, jak w tym przypadku, zmniejszając zużycie paliwa poprzez skrócenie czasu postoju w portach" - kontynuuje.
Warto dodać, że MacGregor wykonuje w Polsce, u podwykonawców, dość dużo swojego wyposażenia w szerokim zakresie, w tym ramp lądowych i wyposażenia ro-ro na statki, na potrzeby odbiorców (np. stoczni) poza Polską. Grupa MacGregor współpracowała w tym zakresie także ze spółkami grupy Remontowa Holding.
Po wcześniejszych kontraktach na kluczowe wyposażenie, takie jak pędniki azymutalne, elektrownie okrętowe i systemy elektroenergetyczne wraz z systemami automatyki, zdalnego monitoringu i sterowania oraz dwupaliwowe (LNG / diesel) silniki wysokoprężne z gazowym systemem paliwowym od firm ABB i Wartsila, zakontraktowane właśnie wyposażenie ro-ro od MacGregor, to nie wsystkie dostawy, zapewnione dotąd dla budowanych w Polsce nowoczesnych, ekologicznych promów przeznaczonych dla polskich operatorów.
Teknotherm Marine HVAC Sp. z o.o., polska spółka norweskiej grupy Teknotherm, otrzymała niedawno ostatnio kontrakt (ujawniony 13 kwietnia) na dostawę systemów HVAC (ogrzewania i wentylacji) na promy ro-pax przeznaczone do obsługi połączeń między Świnoujściem w Polsce, a Ystad w Szwecji. Kontrakt obejmuje wyposażenie na trzy jednostki i zestaw na jedną w opcji.
Zakontraktowane przez Teknotherm systemy dla tych trzech statków to urządzenia i systemy HVAC dla pomieszczeń mieszkalnych, system wody głęboko-schładzanej i system sterowania, a terminy dostaw to 2023, 2024 i 2025 r. oraz 2026 r. dla opcji.
rel (MacGregor; Teknotherm); PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.