W stoczni Astilleros Armon w Hiszpanii zwodowano Hydrotug - pierwszy na świecie holownik napędzany wodorem. To kamień milowy na drodze do szerszego zastosowania ekologicznego i neutralnego dla klimatu paliwa. W pierwszym kwartale 2023 roku jednostka zostanie przekazana portom w Antwerpii i Brugii, działającym pod nazwą Port of Antwerp-Bruges.
Prace wyposażeniowe na holowniku zakończą się w ciągu najbliższych kilku miesięcy, po nich, jeszcze w tym roku, zaplanowano próby morskie.
Hydrotug napędzany będzie silnikami spalinowymi spalające wodór w połączeniu z olejem napędowym. Spełniają one najsurowsze regulacje dotyczące emisji - EU Stage V.
Chodzi o silniki dwupaliwowe BeHydro do zastosowań morskich, kolejowych i elektrowni lądowych, joint venture producenta silników średnioobrotowych - ABC z Gandawy i belgijskiego przedsiębiorstwa żeglugowego CMB. Dzięki wtryskowi i spalaniu wodoru, średnioobrotowe silniki BeHydro będą wydalać o 85 proc. mniej CO2 niż standardowy silnik wysokoprężny. Pierwsze zamówienie na dwa takie urządzenia zrealizowano właśnie z przeznaczeniem na holownik Hydrotug.
Hydrotug o bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych budowany jest przez Compagnie Maritime Belge (CMB), pioniera w dziedzinie napędów wodorowych w żegludze.
Dzięki temu pierwszemu na świecie holownikowi z napędem wodorowym port wykona ważny krok w kierunku osiągnięcia statusu zrównoważonego i neutralnego pod względem emisji CO2 portu. Statek może pomieścić 415 kg sprężonego wodoru w sześciu magazynach zainstalowanych na pokładzie i eliminuje emisję równoważną 350 samochodom.
Hydrotug jest częścią programu ekologizacji floty dla Portu Antwerpia-Brugia, który do 2050 roku przechodzi na port neutralny dla klimatu.
AL, z mediów
Fot.: CMB.TECH