Spółka ForestWave Navigation złożyła w holenderskiej grupie stoczniowej Ferus Smit Shipyards zamówienie na budowę dwóch nowych statków typu Ecobox XL. Są to bardzo uniwersalne statki, przeznaczone również do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, których projekt wzbogacono o liczne cechy i możliwości mające na celu obniżenie emisji.
Statki zostaną zbudowane w niemieckiej stoczni grupy - Ferus Smit Leer GmbH w Leer nad rzeką Ems (niedaleko Emden). Ich dostawa planowana jest na lata 2024/2025.
Ecobox XL umożliwia załadunek i transport bardzo długich elementów, takich jak łopaty wirników turbin wiatrowych, zachowując jednocześnie swoje dobre właściwości jako zwykły drobnicowiec. Konstrukcja statku dodatkowo zwiększa jego doskonałe "zielone" osiągi dzięki obniżeniu wskaźnika EEDI do nowego standardu referencyjnego (punktu odniesienia) dla tej klasy statków, czyli jednostek podobnej wielkości, przeznaczenia i funkcjonalności.
Firma ForestWave Navigation Group z siedzibą w holenderskim Groningen została założona w 2003 r., a od 2011 r. szybko się rozwija. Obecnie komercyjnie eksploatuje 35 statkami wielozadaniowymi (MPP) o nośności od 6 000 do 12 500 ton. Dwa statki Ecobox XL stanowią pierwsze zamówienia tego armatora złożone w stoczni Ferus Smit i obie strony są przekonane, że zapoczątkują one owocną współpracę w nadchodzących latach.
Statki Ecobox XL to rozwinięcie projektu nieco mniejszych statków, znanych także z polskich portów - klasy ECOBox Symphony (o nośności 10 600 t; GT 6749 - seria Symphony Sea, Symphony Sky, Symphony Star, Symphony Sun, Symphony Space, Symphony Spirit), które zresztą ForestWave Navigation ma w zarządzie komercyjnym.
Oto główne cechy, charakterystyki i osiągi statków projektu Ecobox XL:
- maksymalna ładowność około 12 500 ton;
- pojedyncza ładownia w kształcie skrzynki (prostopadłościanu o gładkich ścianach - bez przeszkód w rodzaju wiązań konstrukcyjnych, etc.) - box shaped, wyposażona we w całości ruchomy (o przestawnych panelach) międzypokład, zapewniająca dużą przestrzeń dla ładunków inwestycyjnych, pozwalająca na załadunek ładunków o długości 100 m na dnie wewnętrznym i 112 m na (przestawnych) międzypokładach;
- dwa ładunkowe żurawie pokładowe umieszczone na jednej z burt, każy o unosie (DOR) 85 ton;
- notacja Open Top - możliwość operowania z otwartymi ładowniami (w trybie bezpokrywowym), co jest przydatne w przypadku przewozu ładunków nie mieszczących się w zamkniętej porktwami ładowni;
- klasa lodowa 1A;
- nadbudówka umieszczona na dziobie statku; daje to ochronę ładowni (czasami otwartych) i ładunkom pokładowym przed trudnymi warunkami pogodowymi oraz umożliwia załadunek ponadgabarytowych ładunków pokładowych przez rufę.
- dziób statku o kształcie bezgruszkowym typu Canoe, zaprojektowany w celu zmniejszenia kosztów paliwa i uzyskania lepszej prędkości trwałej w połączeniu z utrzymaniem dzielności morskiej - bardzo dobrego zachowania na morzu w trudnych warunkach pogodowych i stanach morza;
- silnik główny spełniający normę Tier III, o mocy 3300 kW, napędzający umieszczoną w dyszy śrubę nastawną; system paliwowy będzie również przystosowany do mieszanek biopaliwowych;
- "Zielony Paszport" (spełnienie odpowiednich wymogów i stosowna notacja w klasie statku);
- generator ciepła odpadowego ORC zintegrowany z układem napędowym dla dalszej redukcji zużycia paliwa i uzyskania bardzo niskiego EEDI.
PBS; rel
Fot., rys.: Ferus Smit, ForestWave Navigation