Jednostki z napędem zasilanym paliwami alternatywnymi stanowią obecnie 34 procent liczby zamówień na nowe statki na świecie, przy czym LNG pozostaje obecnie wiodącą opcją, z rosnącym zainteresowaniem w sektorach morskich przewozów głównych potoków ładunkowych.
Według danych firmy Clarksons (ośroda analityczno-konsultingowego powiązanego z największym maklerem okrętowym) z początku listopada - w światowym portferlu zamówień stoczniowych znalazło się około 805 statków o łącznym tonażu pojemnościowym 54,1 mln jednostek, zaprojektowanych do spalania paliw alternatywnych, co w kategoriach pojemności brutto oznacza to wzrost o 68 procent rok do roku.
Clarksons podkreślił, że w ostatnich latach udział statków z napędem na paliwa alternatywne w globalnym portfelu zamówień wykazywało "tendencję wzrostową". Udział w zamówieniach statków z napędem na paliwa alternatywne potrzebował 4,4 roku, aby podwoić się z poziomu na początku 2015 r., ale tylko 2,3 roku, aby ponownie się podwoić do 34 procent notowanych obecnie.
"Zastosowania paliw alternatywnych nadal ostatnio rosły, pomimo przedłużającej się niepewności co do terminów wprowadzania zaostrzonych przepisów i wyborów rozwiązań technicznych, natomiast by spełnić długoterminowe cele w zakresie emisji, będą zapewne potrzebne komercyjnie opłacalne opcje zeroemisyjne" - twierdzi Clarksons.
LNG jest obecnie najpopularniejszą opcją, chociaż inne paliwa nisko- i bezemisyjne zyskują na popularności - jak wynika z pewnych sygnałów płynących z rynku.
Aż 548 zamówionych jednostek, według stanu z początku tego miesiąca, o łącznej pojemności brutto 47,3 mln jednostek, ma być wyposażonych w silniki przystosowane do spalania LNG, co stanowi 30 procent portfela zamówień w kategoriach tonażu pojemnościowego brutto, porównywanych z 24 procentami rok temu i 10 - pięć lat temu.
Duży udział, około 35 procent, mają jednak w tym tonażu gazowce z silnikami dwupalowowymi zasilanymi LNG (ściślej mówiąc gazem ziemnym przechowywanym w postaci ciekłej - LNG), które mogą wykorzystywać jako paliwo odparowany ładunek (boil off gaz - BOG) - w zamówieniach jest 168 takich jednostek.
Szerokie omówienie rynku gazowców LNG przedstawiamy w miesięczniku "Polska na Morzu", w nowym jego wydaniu (nr 11 / 2021), które dostępne będzie on-line oraz w salonach prasowych za kilkanaście dni.
Pozostała część udziału statków zasilanych LNG w globalnym portfelu zamówień na nowe statki pokazuje, jak LNG zyskuje na popularności jako paliwo alternatywne w głównych sektorach wolumenowych, tzn. sektorach żeglugi obsługujących główne potoki ładunkowe.
Po głośnych zamówieniach w ostatnich latach, 22 procent portfela zamówień kontenerowców (według ładowności w TEU), czyli 90 statków o łącznej pojemności ładunkowej 1,2 mln TEU, ma być przystosowanych do spalania LNG jako paliwa.
Ponadto według Clarksons, w zamówieniach jest 21 VLCC (bardzo dużych zbiornikowców naftowych) przystosowanych do spalania paliwa gazowego / LNG, z czego 15 zostało zamówionych w tym roku, 43 statki typu capesize (masowce), 42 aframaxy (zbiornikowce naftowe) i 29 statków wycieczkowych.
Utrzymuje się także zainteresowanie statkami przygotowanymi do przystosowania do paliwa LNG (tzw. LNG-ready), przy 83 takich jednostkach w zamówieniach i 244 już w eksploatacji w światowej flocie.
Wzrosło również zainteresowanie innymi paliwami alternatywnymi - 286 zamówionych jednostek o zagregowanej pojemności brutto 7,5 mln jednostek ma być zdolnych do korzystania z paliw alternatywnych poza LNG lub wyposażonych w napęd bateryjny / hybrydowy. Obejmuje to kilka jednostek, które mogą korzystać zarówno z LNG, jak i z innych opcji.
Ostatnio (już po okresie objętym omówieniem Clarksons przedstawiającym stan zamówień z początku listopada) pojawiło się kolejne zamówienie na statki przystosowane do spalania paliwa gazowego (LNG) i jednocześnie wyposażone w napęd hybrydowy oraz bateryjne przechowywanie energii - tym razem na trzy jednostki budowane w polskiej stoczni, przeznaczone dla polskich operatorów promowych.
Gwałtownie wzrosło zainteresowanie wykorzystaniem LPG jako paliwa, z już 95 jednostkami przystosowanymi do LPG znajdującymi się w zamówieniach, przy czym wszystkie są gazowcami LPG.
Jak twierdzą analitycy z Clarksons - sektor promowy był "wiodącym obszarem" dla statków z napędem bateryjnym i/lub hybrydowym, z 63 promami (głównie średnimi i małymi) o 400 000 jednostek łącznego tonażu pojemnościowego brutto w zamówieniach.
Dość znaczącym producentem statków z napędem LNG była i jest Polska, głównie w sektorze małych promów.
Również metanol zyskał na popularności w 2021 r., po zamówieniu dziewięciu kontenerowców na podwójne paliwo (diesel / metanol) przez Maersk'a. W sumie - jak wynika z obecnego portfela kontraktów - zamówiono 22 statki przystosowane do spalanoa metanolu.
Przypomnijmy, że pierwszym w świecie komercyjnym zastosowaniem metanolu jako paliwa na dużym statku był przypadek przebudowy na ten rodzaj paliwa siłowni promu Stena Germanica dokonanej w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
Czytaj także:
Przebudowana na zasilanie metanolem Stena Germanica opuściła Gdańską Stocznię Remontowa SA
Kolejne ważne nagrody dla promu Stena Germanica
Pięć lat udanej eksploatacji zasilanego metanolem promu Stena Germanica
Makler i ośrodek analityczny Clarksons ujawnił też, że 30 jednostek ze światowego portfela zamówień stoczniowych, przygotowanych ma być do przystowowania do używania jako paliwa amoniaku (ammonia-ready), a wiele projektów statków napędzanych amoniakiem uzyskało uznania od towarzystw klasyfikacyjnych.
Co prawda zamówiono dotąd tylko trzy jednostki przystosowane do użycia wodoru jako paliwa, jednak obserwatorzy rynku z Clarksons wskazują na pojawienie się zainteresowania statkami z siłowniami gotowymi do przystosowania do obsługi wodoru (hydrogen-ready), z czterema zamówieniami na takie jednostki w portelu zamówień na początku listopada.
PBS, z mediów
Szersze omówienie dekarbonizacji w żegludze (na którą w znacznej mierze składa się zastosowanie paliw alternatywnych) - w materiale "(Bez) węglowy zawrót głowy" - opublikowaliśmy w numerze 9/2021 miesięcznika "Polska na Morzu".