Do Europy zmierza Starnes, pierwszy z dwóch statków zbudowanych dla joint venture CSL-Hartmann w chińskiej stoczni Chengxi. Został on przekazany kanadyjsko-niemieckiej spółce armatorów 10 sierpnia 2020 roku. Nowe statki będą zatrudnione w długookresowym czarterze Mibau Stema Group.
Samowyładowczy statek o nośności 40 000 ton pomyślnie przeszedł wszystkie próby na uwięzi i morskie, osiągając prędkość 14 węzłów, a w połowie sierpnia wypłynął w podróż przez Kanał Sueski do Hamburga.
Dzięki urządzeniom do rozładunku ciągłego, statek może dokonywać wyładunku z prędkością 5500 ton na godzinę i wyposażony jest w wysięgnik (z taśmociągiem) o długości 90,5 m, czyli jeden z najdłuższych jakie kiedykolwiek dotąd zbudowano dla statku samowyładowczego.
System samowyładowczy może obsługiwać bryły ładunku o średnicy do 300 mm oraz materiały sypkie o gęstości nasypowej w zakresie 1,2-3,5 t/m³.
Starnes jest wyposażony w przyczyniające się do oszczędności energii "lotki" na piaście śruby napędowej (hub fins), płuczkę spalin i system oczyszczania wody balastowej zgodny z normami IMO i USCG.
Statek jest pierwszym z dwóch zbudowanych dla wspólnego przedsięwzięcia kanadyjskiego armatora CSL i niemieckiego rodzinnego przedsiębiorstwa żeglugowego Hartmann. Dołącza do floty sześciu innych samowyładowczych statków Hartmanna o łącznej ładowności 172 tys. ton, które transportują kruszywa na trasach w całej Europie. Dwa dodatkowe statki, z których pierwszy to Starnes, zwiększają zdolność przewozową floty o 80 tys. ton.
Nowy statek będzie przewoził kruszywa głównie między Norwegią, Niemcami i Zjednoczonym Królestwem.
Do rodziny Hartmann należy flota masowców samowyładowczych czarterowanych przez Mibau Stema Group. Jest to spółka Heidelberg Cement AG i samej rodziny Hartmanów, będąca jednym z wiodących dostawców kruszyw budowlanych w Europie.CSL Group z Montrealu jest największym w świecie armatorem i operatorem masowców samowyładowczych.
PBS / rel
Starnes - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 189,98 m
długość między pionami - 186,59 m
szerokość konstrukcyjna - 29,00 m
wysokość boczna - 16,00 m
zanurzenie - 10,8 m
nośność - 40 742 t
tonaż pojemnościowa brutto - 26 756
tonaż pojemnościowy netto - 8027
silnik napędu głównego - 6G50ME-C