Damen Marine Components dostarczyła dwie duże dysze śrubowe typu 19A armarorowi Parlevliet & Van der Plas dla jego trawlera rybackiego Margiris. Statek ten jest jednym z największych na świecie w swoim rodzaju. Ostatnio został poddany przebudowie i modernizacji w stoczni Damen Shiprepair Amsterdam.
Według niektórych źródeł statek ten jest nawet największym statkiem połowowym świata.
W stoczni remontowej grupy Damen w Amsterdamie, Margiris przeszedł prace obejmujące remont dziobowego steru strumieniowego, łącznie z produkcją i montażem krat wlotów jego tunelu, odnowienie rurociągów, naprawę konstrukcji stalowych w zbiornikach, czyszczenie i malowanie kadłuba oraz produkcję i instalację nowej skrzyni zaworów dennych.
Firma DMC zbudowała dysze w swoim zakładzie produkcyjnym w Gdańsku. Stamtąd specjalnym transportem dostarczone one zostały w styczniu do Amsterdamu. W Damen Shiprepair Amsterdam podniesiono nowe dysze podnośnikami łańcuchowymi i przyspawano we właściwym miejscu.
Dysze o znanym na całym świecie profilu Marin / Wageningen 19A mogą być dostarczane w szerokim zakresie rozmiarów L/D. Ten typ dyszy jest często stosowany na statkach, dla których ciąg wsteczny jest mniej ważny.
Każda z nowych dysz zamontowanych niedawno na trawlerze Margiris ma średnicę 3636 mm.
DMC wyprodukowało dysze stosując metodę pojedynczego spawania obrotowego (Single Weld Spinning Method) opartą na pojedynczym szwie spawalniczym po wewnętrznej stronie dyszy. Maszyna do spawania obrotowego użyta do produkcji dysz śrubowych dla trawlera Margiris umożliwia produkcję dysze o średnicy wewnętrznej od 1000 mm do 5,3 m na zewnątrz. Wykorzystując całkowicie zautomatyzowany system sterowania, maszyna może obsługiwać spawanie stali nierdzewnej, dupleks i stali specjalnych.
Redukcja emisji CO2 związana z zastosowaniem dysz śrubowych już teraz znacznie poprawia przyjazność statków dla środowiska. W przypadku metody spawania Single Weld Spinning Method idzie to o krok dalej. Zredukowanie operacji szlifowania i spawania oznacza mniejsze zużycie energii, a tym samym mniejsze emisje. Dodatkowo, metoda ta obniża koszty produkcji.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dostarczyć dysze na ten ciekawy statek. Już w 2015 roku dostarczyliśmy naszą 10-tysięczną dyszę. Ostatnio liczba ta wzrosła już do około 12 500, co świadczy o jakości i popularności naszej linii produktów" - powiedział Kees Oevermans, kierownik ds. sprzedaży w Damen Marine Components.
rel, PBS
przez Tacoma Boatbuilding, jako morska spalarnia śmieci.
Jeszcze w czasie budowy stał się trawlerem Atlantik Star i tak było w czasie 1995-1999.
Zmieniał nazwy i wystrój jeszcze kilka razy. Dzisiaj jako Margiris ma 94999 GT i 6200 DWT przy 136 m
długości. Jest nietypowym trawlerem rufowym. Rybę przepompowuje z rufy.
Zupełnie inna jest Annelies Ilena IMO 9204556. Ma 144.5 m długości, 14055 GT i 11500 DWT.
Zbudowany w 2000 dla Irlandii jako Atlantik Dawn, typowy trawlero - sejner (połowy z rufy i okrężnicą)
Był też zarejestrowany w Gdyni Jako GDY 151 ex KW174.
Podobny w swoich funkcjach został zbudowany mniejszy Willem van der Zwan .
Ta metoda nie wymaga tak długiego pokładu, ale głównie łowi w pelagialu,ostroboki ,śledzie, makrele
i inne. Połowy denne są utrudnione, podobnie przetwórstwo.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.