Największy i z napędem głównym o największej mocy rosyjski lodołamacz napędzany energią jądrową powrócił z pierwszych prób morskich. Zostanie przekazany do eksploatacji w 2020 roku.
Lodołamacz Arktika jest w stoczni, w Sankt Petersburgu.
To pierwsza z serii trzech tego typu jednostek dla rosyjskiej państwowej agencji Rosatom. Pozostałe, już zwodowane, to Sibir i Ural.
Końcowy etap prób na morzu zaplanowano na okres marzec-kwiecień 2020 r., a następnie oddanie do użytku w maju 2020 r.
Po dostarczeniu Arktika stanie się największym i najpotężniejszym lodołamaczem na świecie, używanym do eskortowania statków i łamania lodu w rejonie Arktyki.
Zastąpi wycofanego już z eksploatacji i przeznaczonego do złomowania imennika, też z napędem nuklearnym, zbudowanego w 1974 roku (GT 20 665, moc napędu głównego 55 168 kW / 75 008 KM).
AL
Lodołamacz Arktika - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9694725
państwo bandery - Rosja
operator, armator zarządzający - Atomflot FSUE
armator / właściciel - rząd Federacji Rosyjskiej
stocznia - Baltiyskiy Zavod (Bałtijskij Zawod), Sankt Peterburg
stoczniowy nr budowy - Baltiyskiy 05706
spodziewana data wprowadzenia do eskploatacji - maj 2020
wodowanie - 16.06.2016
położenie stępki - 05.11.2013
zamówienie - 23.08.2012
długość całkowita - 173,30 m
długość między pionami - 160,00 m
szerokość maksymalna - 34,00 m
szerokość konstrukcyjna - 33,00 m
zanurzenie - 10,50 m
minimalne zanurzenie operacyjne - 8,55 m
wysokość boczna - 15,20 m
nośność - 9000 t
masa statku pustego - 24 540 t
wyporność - 33 540 t
tonaż pojemnościowy brutto - 28 476
tonaż pojemnościowy netto - 8543
napęd główny:
- 2 reaktory
- 2 turbiny parowe
- 3 śruby o stałym skoku, każda napędzana silnikiem elektrycznym
łączna moc napędu głównego - 72 000 kW (97 892 KM)
miejsca dla załogi - 75 (według innych źródeł - 52)
resurs - 40 lat
klasyfikacja - Russian Maritime Register
ale 23.08.2019 podpisano kontrakt na dwa dodatkowe.Ich koszt to 84.4 mld rubli (1.5 mld $).
A teraz reaktory. Wszystkie dostaną RITM-200. Należą do nowej generacji reaktorów ciśnieniowych
o mocy 175 MW, pracujących na uranie 235. Są one kompaktowe, ogólna masa pojedynczego
reaktora to 180 ton. Jednostka # 4 jest planowana na 2024 a # 5 na 2026.
Planowana wymiana paliwa co 7 lat, jest to ekwiwalent 500 tysięcy ton paliwa konwencjonalnego.
Czerwona jednostka w tle to obecnie jedyny atomowy statek towarowy, budowany jako barkowiec.
Nowa flota ma zapewnić regularną eksploatację północnej drogi morskiej.
W przygotowaniu jest jednostka jeszcze większa.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.