Stocznie, Statki

Dzisiaj, tj. 14 listopada po godz. 13 w asyście holowników Fairplay VII i Fairplay XVI w próby morskie wyszedł ORP Ślązak. To pierwsze próby morskie okrętu budowanego od 2001 roku dla Marynarki Wojennej RP.

"PGZ Stocznia Wojenna informuje, iż zgodnie z harmonogramem kontraktowym oraz wcześniejszymi zapowiedziami, zakończył się pierwszy etap prób okrętu patrolowego Ślązak - próby stoczniowe. W dniu dzisiejszym, tj. 14 listopada 2018 r., ORP Ślązak po raz pierwszy wypłynął z portu. Rozpoczęły się planowane na jesień br. próby morskie okrętu." - czytamy w komunikacie PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że budowa okrętu rozpoczęła się w 2001 roku. Początkowo miała to być wielozadaniowa korweta Gawron, ale w 2012 roku rząd, ze względu na cięcia budżetowe, zrezygnował z tych planów i postanowił, że z gotowego już kadłuba powstanie patrolowiec. Długo oczekiwane wodowanie i chrzest Ślązaka odbyły się w lipcu 2015 roku. Matką chrzestną okrętu została Maria Waga - żona Romualda Wagi, zmarłego w listopadzie 2008 roku, polskiego admirała, morskiego dyplomowanego oficera pokładowego okrętów torpedowych i rakietowych, szefa sztabu 3. Flotylii Okrętów, dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, odznaczonego krzyżami m.in. komandorskim, oficerskim, kawalerskim orderu odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi.

ORP Ślązak ma być okrętem patrolowym. Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności, ma rozwijać prędkość około 30 węzłów i będzie uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.

Do głównych zadań okrętu należeć będzie: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań i udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

AL, rel 

Fot.: Dawid Kamizela

Poniżej video z wodowania ORP Ślązak:

Chrzest i wodowanie patrolowca ORP Ślązak

 
+12 Brawo
W końcu. Teraz budować drugi okręt.
14 listopad 2018 : 14:56 taki jeden | Zgłoś
0 NIE BUDOWAĆ DRUGIEGO!
I co znowu 20 lat budować?
14 listopad 2018 : 18:00 Pracownik budowy . | Zgłoś
+4 Budować drugi
Trzeba dać normalne zamówienie i płynnie finansować, a będzie zbudowany jak wszędzie za 3-4 lata.
15 listopad 2018 : 10:42 JanW | Zgłoś
+8 Gawron
W normalnym Państwach po 20 latach to okręt płynie w ostatni rejs do żyletkowni. W Polsce po 20 latach Gawron płynie w próby. Brak komentarza.
14 listopad 2018 : 16:07 Bimboman | Zgłoś
+3 Załoga
Czy pływa załoga wojskowa ?
14 listopad 2018 : 16:09 Janek Janusz | Zgłoś
+7 Czapki z głów
Fakt wyszedł na próby morskie za główki na dwóch holownikach. Czpki z głów.
14 listopad 2018 : 17:12 kapitan Rudobrody | Zgłoś
+3 Jaki koszt ?
Napiszcie ile kosztował i dlaczego tak drogo .
14 listopad 2018 : 18:15 marynarz sztabowy | Zgłoś
+7 Oj tam...
Kosztował tyle, ila miał kosztować! Kto bogatemu zabroni?
14 listopad 2018 : 18:49 Księgowy | Zgłoś
+6 Nazwij się Klich i zbuduj za darmo
"Bezkosztowy" etap budowy też był. Wyszło drożej niż by normalnie finansować.
15 listopad 2018 : 10:40 JanW | Zgłoś
+10 Bez zębów
Zaczynao budowę nowoczesnej korwety, według porządnego, niemieckiego projektu. To co zbudowano ma sylwetkę ciągle wyglądającej na nowoczesną korwety, ale bez uzbrojenia. Ma tylko broń lufową, jak jakiś zwykły patrolowiec. Tyle, że to "patrolowiec" z turbiną gazową, rozwijający 30 w. Takie cuda tylko w Polsce. Czy może ktoś zdecydowałby się toto uzbroić? Z rakietami to całkiem sensowny okręt na Bałtyk, a doświadczona stocznia (u nas to tylko Remontowa) jest w stanie zbudować takie coś w ok. 2 lata. Więc, uzbójmy Ślązaka i budujmy co najmniej dwa kolejne.
14 listopad 2018 : 19:25 SSN | Zgłoś
+9 cal
ORP to on będzie dopiero po podniesieniu bandery wojennej.
14 listopad 2018 : 19:57 Arethusa | Zgłoś
+6 Poziom megalomani SMW level hard
No to teraz pracownicy SMW czy jak oni sie teraz nazywają wejdą na jeszcze wyższy poziom megalomani i samozadowolenia z siebie.
Stocznia której kadra w szczególności inzynieryjna do perfekcji opanowała przerzucanie odpowiedzialności na Marynarkę Wojenną i polityków, zapominając o tym że to Stocznia ma zaprojektować i zbudować okręt.

Nie ma się co podniecać, to dopiero pierwsze i tylko próby morskie a nie zdawczo-odbiorcze. To że okręt wyszedł w próby nie oznacza że jest gotowy i w 100% ukończony pod względem montażowym i prób na uwięzi.
14 listopad 2018 : 20:01 realista | Zgłoś
+4 Obiektywizm
Czy stocznia buduje okręt dla siebie, czy dla MW? Jak nie było finansowania, to prac też nie było, bo mimo woli pewnego ministra, nie da się budować "beznakładowo". Jak pewien premier z ministrem nie umieli sfinansować budowy korwety i wymyślili patrolowiec, to stocznia zrobiła patrolowiec. Co zamawiający chciał, to dostanie.
15 listopad 2018 : 10:38 JanW | Zgłoś
+6 Rekord
Jak bym ten okręt zgłosił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najdroższy i najdłużej budowany okręt tej klasy na świecie.
15 listopad 2018 : 08:08 Wac | Zgłoś
+5 Dozbroić
17 lat - kawał czasu!, plusem jest to że w końcu wypłynął i jest nadzieja na wejście do służby, minusem że nie ukończono go w wersji pierwotnej czyli z rakietami i torpedami , mam nadzieję że uda się wygospodarować środki na dozbrojenie, bo szkoda tak nowoczesnej konstrukcji na patrolowiec, którym w obecnej chwili jest, może środki z niezrealizowanego zakupu australijskich fregat przeznaczyć na ten cel? . Będę niepoprawnym optymistą i mam nadzieję że uda się zbudować kolejne już właściwie uzbrojone jednostki tego typu- pierwsze koty za płoty jak powiada "stare przysłowie pszczół"
Pozdrawiam optymistów
15 listopad 2018 : 13:09 Ciapuła | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter