ForSea (dawniej HH Ferries Group) zakończył konwersję największych na świecie promów zasilanych w pełni elektrycznie. Inauguracja pierwszego rejsu jednostek Tycho Brahe i Aurory to tym samym zakończenie głośnego projektu przebudowy, którego sercem jest technologia ABB.
Największe na świecie promy bezemisyjne oficjalnie przyjęto 9 listopada. - Cieszymy się, że cały system jest w stanie wspierać operacje bezemisyjne, które od samego początku planowaliśmy - powiedział Johan Röstin, dyrektor generalny ForSea. – To prawdziwie przełomowy projekt, a praca, jaką wykonaliśmy z ABB, będzie nieocenioną lekcją dla tych, którzy pójdą w ślady naszej firmy. W żegludze innowacyjność wymaga czasu i cierpliwości, a my zawsze mieliśmy na uwadze korzyści dla środowiska – dodał.
- Projekt ten wskazuje drogę do operacji bezemisyjnych, zgodnych z celami dekarbonizacji Międzynarodowej Organizacji Morskiej – dodał z kolei Marcus Högblom z ABB Marine & Ports.
Na pokładach statków Tycho Brahe i Aurora konwencjonalne silniki wysokoprężne przekształcono w akumulatory, w ramach strategii ForSea mającej na celu zmniejszenie wpływu na środowisko wzdłuż 4-kilometrowej trasy. Statki obsługują połączenie promowe o dużej intensywności przez cieśninę Sund, łącząc szwedzki Helsingborg i duński Helsingør, i przewożąc ponad 7,4 mln pasażerów i 1,9 mln pojazdów między portami miejskimi.
Przebudowa tych ponad 100-metrowych promów, zbudowanych w 1991 roku, wymagała zainstalowania na każdym statku akumulatora o mocy 4160 kWh, a także stojaków na baterie, systemów kontroli magazynowania energii oraz nagradzanej technologii dystrybucji energii elektrycznej ABB Onboard DC Grid™. Dodatkowo ABB dostarczyła zautomatyzowane stacje ładowania po stronie nabrzeża z wykorzystaniem robota przemysłowego w celu optymalizacji czasu połączenia i maksymalizacji czasu ładowania, wykorzystując skanowanie laserowe 3D.
- Jest to przełomowy projekt i jesteśmy przekonani, że będzie on postrzegany jako realny krok w kierunku rewolucji środowiskowej w transporcie morskim, jak również kamień milowy we wdrażaniu strategii ABB "Electric, Digital, Connected" dla transportu morskiego - podsumował Marcus Högblom z ABB Marine & Ports.
AL, rel (ForSea)
Fot.: Anders Ebefeldt / Ralf Ekvall - studio-e.se / ForSea