Cenzin (Grupa PGZ) pełni rolę brokera i koordynatora w projekcie dostarczenia Socjalistycznej Republice Wietnamu sześciu morskich jednostek poszukiwawczo-ratowniczych typu SAR (ang. Search And Rescue). Ramową umowę kredytową, obejmującą przede wszystkim ten kontrakt, podpisali 28.11.2017 r. w Hanoi Prezydent RP Andrzej Duda oraz Prezydent Wietnamu Trần Đại Quang. Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR, które zasilą polską branżę okrętową.
Jednostki typu SAR są wysoko wyspecjalizowanymi statkami ratowniczymi służącymi do prowadzenia działań w morskiej strefie odpowiedzialności danego kraju. Pozwalają na udzielenie pomocy medycznej, jak również prowadzenie długotrwałych działań poszukiwawczych w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych.
Linia brzegowa Wietnamu wynosi 3444 km, czyli niewiele mniej niż suma długości granic Polski. W związku z tym kraj ma specyficzne potrzeby dotyczące bezpieczeństwa i ochrony na wodach terytorialnych, szczególnie że w jego pobliżu przebiegają szlaki łączące Chiny z Europą, Afryką i Bliskim Wschodem.
Osiągnięcie porozumienia w zakresie wykonania jednostek SAR poprzedziły kilkuletnie negocjacje z Narodowym Komitetem Poszukiwawczo-Ratowniczym Wietnamu (National Committee for Search and Rescue - NCSR) uwieńczone parafowaniem umowy w początkach 2016 roku w Hanoi pomiędzy stocznią Remontowa Shipbuilding z Gdańska, a wyznaczonymi stoczniami wietnamskimi.
Statki zostaną dostarczone do Wietnamu w następującej konfiguracji: w pierwszej kolejności będą to dwie gotowe jednostki poszukiwawczo-ratownicze SAR, następnie cztery jednostki SAR w pakietach do złożenia w stoczni wskazanej przez zamawiającego (pakiety te zostaną wyprodukowane w Polsce).
Przedmiotem umowy są również: dokumentacja projektowa, pakiety materiałów i wyposażenia do budowy czterech jednostek w stoczni wietnamskiej. Polscy specjaliści będą też współuczestniczyć w pracach stoczniowców wietnamskich, co wpisuje się w długoletnią tradycję szkolenia przez Polskę kadr z tego kraju.
Czas trwania projektu to ok. 4 lata. Projekt ma jednak charakter dynamiczny – rozpoczęcie kolejnych etapów projektu uzależnione jest od spełnienia warunków wykonania etapów poprzedzających.
Wartość kontraktu to ok. 200 mln EUR. W najbliższych miesiącach planowane jest podpisanie umowy wykonawczej finansującej projekt. Jeżeli procedury te pójdą sprawnie, to budowa pierwszej jednostki w stoczni Remontowa Shipbuilding rozpocznie się jeszcze w 2018 roku. Projekt koncepcyjny statku opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting.
Specjalnością stoczni Remontowa Shipbuilding, która jako lider konsorcjum z udziałem OBR Centrum Techniki Morskiej w Gdyni, zbudowała i przekazała polskiej Marynarce Wojennej najnowocześniejszy w Europie okręt wojny minowej ORP Kormoran są nie tylko jednostki militarne, ale także m.in. właśnie statki ratownicze.
W 2012 roku stocznia ta przekazała Morskiej Służbie Poszukiwania i Ratownictwa statek typu SAR 3000 o nazwie Sztorm (nr B/812).
Z kolei przekazany w 2010 roku armatorowi Marnavi Offshore statek typu AHTS Ievoli Black (B/844/10), zaprojektowany przez biuro Remontowa Marine Design & Consulting, od 31 grudnia 2016 r. pływa w czarterze brytyjskiej rządowej Maritime & Coastguard Agency (MCA), pełniąc zadania holownicze w sytuacjach awaryjnych (ETV - emergency towing vessel). Statek ten już wcześniej przez kilka lat uczestniczył w operacjach ETV służąc w barwach holenderskiej straży wybrzeża (Kustwacht).
Warto podkreślić dotychczasową dobrą współpracę Remontowa Shipbuilding z firmą Cenzin, która przekazała Marynarce Wojennej Algierii zbudowany w tej stoczni żaglowiec szkolny El-Mellah, którego wartość wyniosła ok. 40 mln EUR.
Na rynku polskim spółka Cenzin jest również dystrybutorem broni i amunicji takich marek jak Barrett, B&T, Haenel, Mossberg, Colt, Diamondback, Primetake, Lapua oraz Sellier and Bellot. Cenzin jest stałym dostawcą kluczowych polskich jednostek specjalnych.
Nie jest to pierwszy projekt Cenzin w Wietnamie. Spółka jest również aktywna w projekcie budowy zaplecza badawczego Uniwersytetu Morskiego w Hajfong, czwartym co do wielkości mieście kraju. Spółka działa również na rynkach Algierii i Indii, oferując rozwiązania dla sił zbrojnych i służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego.
rel (Cenzin), GL
Wystarczy porownac Szkwał z Kapitanem Poincem IMO 9072290. Oba naleza do grupy SAR.
Na burcie szkicu widnieje COAST GUARD,a to oznacza jednak cos innego.
Przedstawiony szkic sugeruje ,ze moze to byc mniejsza wersja Damen DN2000 budowanego w Wietnamie.
Ciekawe, czy nie chodzi tutaj o zwykły BARTER,bo dla Wietnamczykow taki statek to nic wielkiego.
Wysylka blokow do montazu w kierunku wschodnim to ciekawostka.
Nawiasem,Petro Vietnam zamierza sprzedac stocznie Dung Quat zbudowaną w 2006 i przynoszaca duze straty.
Stocznia jest wieksza od gdynskiej. Ma suchy dok 380x86 m i brame 350 ton + 3 dzwigi po 120 ton.
Mieczyslaw
Stocznia Szczecińska w ten sposób wysyłała do Wietnamu kontenerowce w częściach. Potem kolejne Wietnamczycy próbowali budować sami, ale słabo im to wyszło. Przy tych statkach SAR faktycznie brakuje najważniejszej informacji - czyj jest projekt, czy eksportujemy naszą myśl techniczną i nasz projekt, czy tylko robociznę?
projekt wstępny lata temu zrobiło CTO i Cenzin + CTO + Stocznia Gdańsk na identycznych zasadach i cenach (2+4; 200M€) negocjował to z Wietnamem.
Młyny wietnamskie mielą wolno i Cenzin w tym czasie porzucił SG na rzecz remontowej i RD&C (identycznie jak w wypadku żaglowca dla Algierii) i jak widać dopiął swego.
W sumie dobrze, że zostało to w Polsce (nb. patrolowiec Damena jest rzeczywiście podobny) i Damen też startował do SARów. Szkoda SG, bo przy dostaniu tych 2 kontraktów jej losy potoczyłyby się pewnie nieco lepiej. Przypuszczam, że kuta na 4 nogi kadra CENZINU NIE DAŁA SIĘ WYGRYŻĆ "dobrej zmianie w PGZ.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.