Porty, logistyka

W środę 12 marca na pokładzie ciężarowca Zhen Hua 32 do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu najnowocześniejszych suwnic STS (Ship-To-Shore) w ramach projektu rozbudowy terminalu o nabrzeże T3. 

Nowe suwnice STS na T3 są jednymi z najwyższych i najbardziej zaawansowanych w Europie. Mają 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), wysięg na 74 metry (26 rzędów kontenerów szerokości) i mogą podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów. Przed rozpoczęciem 29 500-kilometrowej podróży morskiej do Polski w grudniu 2024 roku, suwnice zostały w pełni zmontowane.

Co ciekawe, w drodze do Gdańska, ciężarowiec Zhen Hua 32 dostarczył dwie inne suwnice do portu w chorwackiej Rijece.

Pierwsze cztery suwnice STS, które zostały dostarczone na pokładzie ciężarowca Zhen Hua 36 w październiku ubiegłego roku, przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia. 

20 zautomatyzowanych suwnic aRMG montowanych na szynach

Oprócz suwnic STS, terminal T3 w Baltic Hub zostanie wyposażony w 20 automatycznych suwnic aRMG, które zoptymalizują obsługę kontenerów i poprawią bezpieczeństwo operacyjne na placach składowych. Suwnice te zapewnią bardziej wydajne i bezpieczniejsze środowisko pracy, ponieważ są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, z dala od placu. 12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą obecnie testy. W pełni elektryczne suwnice aRMG przyczynią się również do wsparcia działań Baltic Hub na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ są zasilane energią wytwarzaną z odnawialnych źródeł.

- Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej - powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Projekt rozbudowy terminalu T3

Nowe nabrzeże T3 o powierzchni 36 hektarów, połączone jest z obecnymi nabrzeżami w Baltic Hub. Po jego całkowitym ukończeniu pod koniec 2025 r., przepustowość Baltic Hub zwiększy się o 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, czyniąc terminal jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra pozwoli na obsługę największych statków kontenerowych na świecie.

- Rozbudowa Baltic Hub to duża inwestycja w przyszłość globalnej logistyki. Do końca 2025 r. będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych – dodał Jan Van Mossevelde.

Po całkowitym ukończeniu pod koniec 2025 roku, T3 zwiększy zdolność Baltic Hub do obsługi największych na świecie statków kontenerowych, umacniając jego pozycję jako wiodącego hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim.

Fot. Port of Rijeka

LEW/rel (Fot. materiały prasowe Baltic Hub; Port of Rijeka)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8308 3.9082
EUR 4.1547 4.2387
CHF 4.364 4.4522
GBP 4.949 5.049

Newsletter