Zakończyła się inwestycja, która zwiększyła znacząco możliwości przeładunkowe nabrzeża Zbożowego poprzez gotowość do obsługi większych, niż dotychczas, statków – o zanurzeniu do 11,0 m – poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Przed wykonaniem prac głębokość przy nabrzeżu wynosiła 10 m, co pozwalało obsługiwać przy nim statki o maksymalnym zanurzeniu do 8,5-9 m. Należy dodać, że tor wodny prowadzący do szczecińskiego portu został wcześniej pogłębiony do głębokości 12,5 m.
Inwestycja finansowana ze środków własnych ZMPSiŚ polegała na przebudowie (wzmocnieniu) nabrzeża Luksemburskiego i pierwszej sekcji nabrzeża Zbożowego. Dalsze prace polegały na wykonaniu prac pogłębiarskich wzdłuż całego nabrzeża Zbożowego oraz wykonaniu umocnienia dna, co ostatecznie pozwoliła na zwiększenie głębokości technicznej przy nabrzeżu do głębokości dopuszczalnej 12,5 m.
Jako elementy umocnienia wykorzystano tzw. materace wykonane (uszyte) z odpowiedniej tkaniny, rozłożone na dnie, połączone (powiązane) pod wodą w całość i wypełnione betonem.
– Rozwiązanie to jest analogiczne do zastosowanego i wykonywanego właśnie w sąsiednim Kanale Dębickim w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego – konstrukcja jest identyczna – informuje ZMPSiŚ.
Prace budowlane trwały od grudnia 2024 r. do połowy lutego br. Po uzyskaniu decyzji zanurzeniowej dla nowej głębokości technicznej nabrzeża (21 lutego), końcowy odbiór prac odbył się 28 lutego. Koszt inwestycji wyniósł ponad 14,5 mln zł.
LEW (Źródło: ZMPSiŚ)