Porty, logistyka

11 marca br. na terminalu promowym w Świnoujściu z sukcesem przeprowadzono przygotowania do podłączenia promu TT-Line Peter Pan do systemu zasilania z lądu (OSP – onshore power). Rozwiązanie to znacząco zredukuje emisję spalin i hałasu, co korzystnie wpływa na jakość życia mieszkańców Świnoujścia i okolic.

Wdrożenie systemu stanowi istotny element strategii zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, realizowanej od lat przez TT-Line – jednego z czołowych przewoźników promowych na południowym Bałtyku. To pierwszy projekt na terminalu promowym w Świnoujściu zrealziowany zgodnie z ideą green port, którego wyrazem jest zastosowanie po raz pierwszy przyłącza elektrycznego do dyspozycji cumujących tam promów. 

- TT-Line konsekwentnie inwestuje w nowoczesne technologie, które minimalizują wpływ transportu promowego na środowisko. Prom Peter Pan, zbudowany zgodnie z projektem GREEN SHIPS, jest jednym z najnowocześniejszych statków na południowym Bałtyku. System zasilania z lądu pozwala na zaopatrywanie statku w energię elektryczną z lądu podczas postoju w porcie, eliminując konieczność używania silników i generatorów - informuje Edyta Zamelska z TT-Line Polska Sp. z o.o.

- Obecnie jest to jeden z czterech statków we flocie operatora, który posiada przyłączę kompatybilne z terminalem promowym w Świnoujściu. Na chwilę obecną, za najefektywniejsze rozwiązania ograniczające emisje w transporcie promowym uważa się wdrażane przez TT-Line od lat: systemy oczyszczania spalin, napęd na paliwo LNG oraz zasilanie energią elektryczną z lądu - dodaje przedstawicielka TT-Line Polska.

Zasilanie promów z lądu to przede wszystkim redukcja emisji CO2, NOx i SOx i cząsteczek stałych, co dla mieszkańców Świnoujścia i okolicznych miejscowości oznacza czystsze powietrze i zdrowsze środowisko, a także zmniejszenie hałasu w porcie. 

Korzyści globalne

Globalnie, wdrożenie systemu zasilania z lądu na promach TT-Line stanowi krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu promowego. Redukcja emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi i ochrony środowiska.

Próba kompatybilności przyłącza lądowego do instalacji promowych

W celu przesyłu energii elektrycznej, do skrzynki przyłączeniowej zainstalowanej na promie, podłączany jest kabel zasilający wysokiego napięcia podawany z nadbrzeżnego punktu zasilania przez włazy na burtach promu. Dla zapewnienia elastyczności, prom Peter Pan wyposażony jest w trzy skrzynie przyłączeniowe na każdej z burt. System bezpieczeństwa obejmuje przyciski zatrzymania awaryjnego, moduł UPS oraz przekaźniki w tablicach rozdzielczych.

Prowadzone testy wykazały zdolność promu do bezproblemowego przyłączenia się do punktu zasilania energią elektryczną z lądu z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa. Podczas testów sprawdzano gotowość do manualnej i automatycznej synchronizacji, przechodząc z zasilania generatorem na zasilanie z lądu, a także pełną integrację promu Peter Pan z systemem na terminalu promowym w Świnoujściu.

- Pomyślny przebieg testów potwierdza, że TT-Line jest pionierem innowacyjnych technologii żeglugowych oraz wiodącym armatorem w przewozach promowych na południowym Bałtyku, symbolizującym jakość, precyzję i świadomość ekologiczną - podkreśla Edyta Zamelska z TT-Line Polska.

Prom m/s Peter Pan:

Długość: 229,40 m
Szerokość: 31 m
Zanurzenie: 6,7 m

LEW/rel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8308 3.9082
EUR 4.1547 4.2387
CHF 4.364 4.4522
GBP 4.949 5.049

Newsletter