Kolejne częściowo wyposażone, zamówione przez stocznie z Norwegii, ciekawe statki - prom i statek do obsługi farm wiatrowych - powstaną w Gdyni.
Stocznia Crist zajmuje się głównie budową konstrukcji stalowych na różne rynki (offshore oil&gas, offshore wind i inne) oraz sekcji i bloków okrętowych a także częściowo wyposażonych statków, rzadziej - jednostek w pełni wyposażonych.
Na ponad 50 pozycji w dostępnej na witrynie WWW stoczni Crist liście referencyjnej od roku 2010, czyli od czasu, w którym stocznia zaczęła się na dobre zadamawiać na terenie byłej Stoczni Gdynia, i w którym to roku przekazała pierwszą w pełni wyposażoną jednostkę samopodnośną - Thor (a jest to lista niepełna, bo np. za rok 2016 podaje tylko jedną jednostkę) zaledwie sześć, to w pełni wyposażone statki różnych typów i barka samopodnośna przekazane bezpośrednio armatorom (nie bierzemy pod uwagę, nielicznych zresztą, barko-pontonów).
Wśród obecnych zleceń stoczni Crist znajdują się m.in. ciekawe częściowo wyposażone jednostki przeznaczone dla stoczni norweskich. Jedna, to trzeci już budowany w Gdyni, na zlecenie stoczni Ulstein, statek z rufą X-Stern i dziobem X-Bow. Tym razem ostatecznym odbiorcą statku, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni norweskiej, będzie holenderska Acta Marine. Ta sama, która w roku 2015 odebrała ze szczecińsko-polickiej firmy Partner Stocznia częściowo wyposażony statek do obsługi farm wiatrowych - Acta Orion.
Wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku do obsługi farm wiatrowych z Partner Stocznia
Kadłub Acra Orion staranował pilotówkę
Nowy statek konstrukcyjny offshore i do obsługi morskich farm wiatrowych zamówiony przez Acta Marine Offshore Services w stoczni Ulstein, który - jako częściowo wyposażony - powstanie w Gdyni pod stoczniowym numerem budowy 308, charakteryzować się będzie długością całkowitą 93,40 m, długością między pionami 89,30 m, szerokością konstrukcyjną 18,00 m, zanurzeniem 6,00 m i wysokością boczną do pokładu głównego - 7,60 m, tonażem pojemnościowym brutto 6050 i nośnością 3200 t.
Statek ten, którego stępkę położono w stoczni Crist formalnie 22 lutego br., opisywaliśmy już przy okazji publikacji informacji o zleceniu jego budowy w stoczni Ulstein:
Współpraca Acta Marine i Ulstein przy budowie specjalistycznego statku typu CSV
Kolejną ciekawą jednostką, w której budowę - w znaczącej części - zaangażowano stocznię Crist SA, jest prom pasażersko-samochodowy, który zamówił, również w stoczni Ulstein, znany norweski operator promowy Color Line. Będzie to prom określany jako największy dotąd elektryczny prom hybrydowy na świecie.
Więcej o tym statku, który jako częściowo wyposażony powstanie w Gdyni - w naszej wcześniejszej informacji:
Color Hybrid już oficjalnie w 2019 roku
Jednostka, zamówiona w stoczni Ulstein w lutym bieżącego roku i budowana pod stoczniowym symbolem 311, będzie miała 160,00 m długości całkowitej, 142,95 m długości między pionami, szerokość konstrukcyjną 27,10 m, zanurzenie 6,30 m i wysokość boczną 9,10 m. Charakteryzować się będzie pojemnością brutto 30 000 jednostek i nośnością ok. 3200 t.
PBS
Rys.: Ulstein
Jaki cel ma słowo "ciekawe"? O nieciekawych pisać nie będziemy?
oczywiście, że o ciekawszych się na ogół pisze (o wszystkich lub prawie wszystkich), a o bardziej "banalnych" statkach się rzadziej pisze...
A kto by nie Rzadził i tak uslyszy te magiczne słowo i czym predzej wtraci swój nos .
Każdy (czyt.rząd )ma podpisany cichy pakt z diabłem i po cichu rozwala to co dobre.
Każdy z nich niczym male diabelki bedzie chcial swoje 3 grosze i znowu :bedzie nie rentowne i bez sensu .
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.