Polska stocznia przekaże wkrótce odbiorcy z Holandii częściowo wyposażony kadłub statku do obsługi farm wiatrowych (wind farm support vessel - WFSV). Wodowanie odbędzie się w tym tygodniu w Szczecinie, prawdopodobnie jeszcze dzisiaj i jutro. Acta Marine zakontraktowała w CIG Shipbuilding (Central Industry Group) projekt i budowę statku WFSV. Z kolei CIG Shipbuilding zleciło budowę częściowo wyposażonego kadłuba tej jednostki szczecińskiej spółce Partner Stocznia, z którą współpracuje już od kilku lat.
Po przesunięciu z lądu na barko-ponton Partner 1, kadłub, możliwe, że już we wtorek, 7 kwietnia, przeholowany zostanie z Polic, gdzie został zbudowany, do Szczecina. Tam, przy użyciu doku pływającego nr 5 MSR Gryfia, zostanie zwodowany tego samego lub następnego dnia (barko-ponton zostanie zadokowany na dok nr 5, a następnie zatopiony razem z dokiem, co umożliwi wodowanie nowo zbudowanego kadłuba).
Po ukończeniu budowy w Holandii, wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego klasy 2 (DP2), mierzący 108 m długości i 16 szerokości statek oferować będzie komfortowe warunki bytowe i do pracy dla 75 osób. Zaprojektowano go z dwiema "przystaniami" (boat landings) dla statków typu crew transfer vessel (CTV), a także pomost wysięgnikowy z kompensacją ruchów statku, pozwalający na efektywny i bezpieczny transfer personelu technicznego i drobnego wyposażenia pomiędzy statkiem, a wieżą elektrowni wiatrowej.
CIG zoptymalizował projekt statku pod kątem efektywności i bezpieczeństwa w trudnych warunkach pogodowych, typowych dla farm wiatrowych znajdujących się w większej odległości od brzegów.
Statek, który ma otrzymać imię Acta Orion, ma być przekazany do eksploatacji, według różnych źródeł, od września do końca roku 2015. Ostateczne wykończenie i wyposażenie będzie przeprowadzone w północnej Holandii. Przekazanie częściowo wyposażonego kadłuba przez stocznię Partner ze Szczecina spodziewane jest pod koniec kwietnia lub w maju - dowiedzieliśmy się w centrali CIG Shipbuilding w Holandii. Zakres prac wyposażeniowych wykonanych w Polsce obejmuje, ale nie ogranicza się do prac: malarskich, rurarskich, części okablowania, paneli podłogowych, etc. W polskiej stoczni instalowano też część wyposażenia - np. chowane w kadłubie (retractable) pędniki azymutalne, dostarczone przez firmę Veth. Jak dowiedzieliśmy się w CIG Shipbuilding, w Polsce mógłby być zrealizowany szerszy zakres instalacji wyposażenia maszynowego, ale przeszkodziła w tym zbyt późna dostawa pewnych elementów wyposażenia przez producenta poza Polską.
Acta Orion - charakterystyka podstawowa
funkcje offshore construction & maintenance support
rok budowy 2015, III lub IV kwartał
państwo bandery Holandia
długość całkowita 108,00 m
szerokość konstrukcyjna 16,00 m
wysokość boczna 9,30 m
zanurzenie konstrukcyjne 5,50 m
wymiary górnej ładowni 24,40 × 12,00 m (4 luki)
wymiary dolnej ładowni 24,40 × 11,50 m (4 luki)
łączna wysokość ładowni 9,80 m
napęd główny spalinowo-elektryczny
system pozycjonowania dynamicznego DP-2
pędniki główne na rufie 2 × azymutalne, po 1500 kW
pędniki dziobowe 2 × azymutalne, po 750 kW każdy
dziobowy ster strumieniowy 1 × 485 kW
zespoły prądotwórcze 4 × 1200 kW + 1 × 800 kW
rodzaj paliwa marine gas oil (MGO)
pojemność zbiorników paliwowych 562 m³
pomieszczenia załogi
- 45 kabin jednoosobowych z łazienką
- 15 kabin dwuosobowych z łazienką
- 5 biur, audytorium / sala konferencyjna, mesa, salon, palarnia, pokój rekreacyjny, sala gimnastyczna, sauna, szatnia/suszarnia, szpital
wyposażenie
- 1 × pomost wysięgnikowy z kompensacją ruchów bazy (statku)
- 1 × żuraw pokładowy offshore; 20 ton / 4,2 m
- 2 × stanowisko dla przybijania statków transferu personelu (CTV)
- 2 × moonpool inspekcyjny (Ø 1,2 m)
klasyfikacja Bureau Veritas
notacja klasy BV + Hull, Mach, + Aut-UMS, Special Purpose Ship, Unrestricted Navigation, Dynapos AM/AT-R, Cleanship, Comf- Noise 2, Comf- Vib 2
Natychmiast po przekazaniu gotowego statku przez CIG Shipbuilding, Acta Orion wyczarterowany zostanie przez operatora Van Oord, który wykorzysta go przy budowie 600-megawatowej farmy wiatrowej Gemini Offshore Wind Farm, ok. 85 km od brzegów, w holenderskim sektorze Morza Północnego. Acta Orion będzie największą, flagową jednostką we flocie Acta Marine. Niektóre źródła podają, że zamówienie na ten statek było konkurencyjną odpowiedzią na budowę nieco mniejszego statku o podobnej konfiguracji GloMar Vave zbudowanego (i wyposażonego) w Gdyni przez spółkę zależną holenderskiego operatora (GloMar) na bazie częściowo wyposażonego kadłuba zbudowanego i zwodowanego pod koniec lutego ub. r. przez jedną ze spółek Stoczni Remontowej Nauta.
SeaMedia, rel (Acta Marine)
Rys. Acta Marine; Fot.: Veth Propulsion
Lata 90. to okres rozkwitu i największego w historii sukcesu polskich stoczni! Przecież to wtedy działała i odnosiła wielkie sukcesy Stocznia Szczecińska SA budując po ponad 20 kontenerowców rocznie, w tempie niespotykanym nawet w stoczniach dalekowschodnich. Co do stoczni to istnieje dziś wielka grupa stoczni Remontowa, największa i najnowocześniejsza polska stocznia w historii! Natomiast sytuacja pozostałych stoczni w niczym nie różni się od sytuacji innych stoczni w Europie gdzie praktycznie skończyło się budowanie statków handlowych (i większość stoczni "zaorano"), a pozostało tylko budowanie statków pasażerskich i jednostek offshore.
To ta firma nie ma nic wspólnego z tym "Partnerem", który działał na terenie SSN już w 2003 roku, a może i wcześniej? (Pamiętam taka spółkę z tamtego okresu, gdy pracowałem chwilowo na terenie SSN)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.