Norweska stocznia Ulstein Verft AS podpisała umowę na budowę statku wsparcia prac konstrukcyjnych offshore (Construction Support Vessel - CSV) z systemem dynamicznego pozycjonowania DP2. Odbiorcą specjalistycznej jednostki będzie holenderski operator Acta Marine.
Statek zostanie zbudowany na podstawie projektu SX195 Ulstein Design & Solutions AS.
- Projekt SX195 z charakterystycznym kadłubem Ulstein X-Bow, ze zintegrowanym pomostem komunikacyjnym i dźwigiem 3D, to odpowiedź na aktualne potrzeby rynku - przyznał Rob Boer, dyrektor generalny w Acta Marine.
Na pokładzie statku, o długości 93,4 m i szerokości 18 m, pomieści się 120 osób. Jednostka zostanie wyposażona w dostarczony przez SMTS system pomostu komunikacyjnego z dynamiczną kompensacją ruchów, zamontowany na kolumnie ze zintegrowanym systemem dostosowywania wysokości pomostu i z windą dla personelu oraz drobnych ładunków. Dodatkowo otrzyna żuraw z kompensacją ruchów 3D o 6-tonowym udźwigu. Według projektu, powierzchnia wynosić będzie 500 m kw. pod pokładem, a także 500 m kw. na pokładzie.
W konstrukcji kadłuba zastosowano rozwiązania zarówno części dziobowej, jak i rufowej, według opatentowanej koncepcji X-Bow / X-Stern. Wpływa ona m.in. na zmniejszenie zużycia energii i pozwala na utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę, co znacznie ułatwia wykonywanie prac i poprawia komfort załogi znajdującej się na pokładzie.
Statek będzie wykorzystywany podczas budowy morskiej farmy wiatrowej, montażu, a także prac konserwacyjnych. Zostanie oddany do eksploatacji na początku 2018 roku.
Acta Marine to operator działający na skalę światową w branży, jak m.in. pogłębiarska czy w budownictwie morskim. Firma jest właścicielem i zarządza flotą około 45-statków.
Norweska spółka Ulstein Group swoją działalność rozpoczęła już w 1917 roku i specjalizuje się m.in. w projektowaniu statków i obiektów pływających oraz ich budowie.
Czytaj także: Wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku do obsługi farm wiatrowych z Partner Stocznia
AL, rel (Ulstein Group), PBS
Fot. i video: Ulstein Group