Stocznie, Statki

W Norwegii od kilku miesięcy pływa pierwszy w pełni elektryczny prom. Od samego początku było wiadomo, że to tylko część większego projektu spod znaku ekologicznej rewolucji. Już wkrótce możemy stać się świadkami jej kolejnej odsłony.

Statens Vegvesen, działający w Norwegii organ zajmujący się administracją dróg publicznych, przewiduje, że już niedługo w kraju fiordów zacznie działać kolejna, a może nawet dwie nowe jednostki zasilane jedynie napędem elektrycznym. Podobnie jak funkcjonujący już prom, miałyby one kursować w ciągu drogi E39.

Jak poinformowały władze, statki działające w oparciu o ideę „zero emission” doskonale sprawdziłyby się na trasach Anda-Lote oraz Mortavika-Arsvågen. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie tam w następnej kolejności pojawi się nowoczesne i ekologiczne rozwiązanie w postaci elektrycznych promów. Przy tych połączeniach, według władz, potrzeba wprowadzenia takiego środka transportu jest najbardziej nagląca.

Czytaj też: Norwegowie szykują się na elektryczną rewolucję

Obecnie jedyny prom elektryczny obsługuje połączenie Lavik-Oppedal, zapewniając szybki transport kierowcom podróżującym międzynarodową drogą E39. Jest to prom Ampere, który zyskał etykietę pierwszego w pełni napędzanego bateriami promu samochodowego na świecie. Może on zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Elektryczna jednostka rozwija prędkość ok. 12 węzłów (ok. 22 kilometrów na godzinę). W ubiegłym roku prom Ampere, czyli jednostka ZeroCat™ 120, został uhonorowany tytułem Statku Roku.

Prom kursujący między Lavik i Oppedal został zamówiony przez firmę Norled, która wygrała konkurs zorganizowany przez Ministerstwo Transportu w Norwegii na obsługę tej trasy. Norled otrzymał koncesję na wykonywanie tych połączeń do 2025 r.

PromySkat
Źródło: tu.no

0 prom
a kiedy bedzie prom z gdanska na hel?"przystan powinna byc przy nabrzezu poludniowym portu gdanskiego dzisiaj nic tam sie nie dzieje. nabrzeze jest niewykorzystywane dla potrzeb transportu morskiego i zeglugi. jakies grupki ludzi dlubia jakies sekcje ktore to mozna robic wszedzie z pewnoscia miejsce znalazloby sie dzis na terenach stoczni gdanskiej czy gdanskiej remontowki. przede wszystkim ze wzgledow bezpieczenstwa pracy bo jak mozna zobaczyc sprawy bezpieczenstwa obce sa tym ludziom zarowno robotnikom jak i nadzorcom prac.dziwne ze inspektorzy pip omijaja te rejony moze z jakichs znanych im tylko powodow.z nabrzeza moga smialo odplywac promy w kierunku helu czy elblaga. dojazd do nabrzrza jest idealny z obwodnicy poludniowej czy z autostrady i obwodnica trojmiasta przez most wantowy.warto tu stworzyc przystan promowa naklady praktycznie zerowe a korzysci duze dla turystow i mieszkancow trojmiasta.
23 wrzesień 2015 : 04:08 michal33 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter