Stocznie, Statki

W minionym tygodniu przy terminalu kontenerowym DCT doszło do małej kolizji podmiędzy dwoma pojemnikowcami dowozowymi, w wyniku czego na kilka dni przerwać musiał pracę statek Bomar Victory zatrudniony w serwisie L27 SeaGo Line.

Do zdarzenia doszło 3 marca, według wstępnych ocen - najprawdopodobniej w wyniku działania siły wyższej. Przy nabrzeżu DCT Gdańsk (bliżej falochronu i wyjścia z Portu Północnego) stał zacumowany pojemnikowiec Bomar Victory. Do stanowiska bliżej nasady pirsu DCT (bliżej rampy ro-ro) podchodził inny kontenerowiec dowozowy - Petkum. Warunki wiatrowe były przedtem podobno stabilne, ale doszło do niespodziewanego, nagłego silnego porywu wiatru, który najprawdopodobniej był przyczyną zepchnięcia podchodzącego do nabrzeża Petkum w sttronę mijanego Bomar Victory, który, zgodnie z powszechnie stosowaną, normalną praktyką, miał wystawione za burtę, nad wodę, własne pokładowe żurawie przeładunkowe, tak, by nie przeszkadzały one w za-/wyładunku statku przez nabrzeżowe suwnice kontenerowe. Petcum zahaczył o dwa z tych dźwigów (na śródokręciu i dziobowy), z których prawdopodobnie (jak wiemy z nieoficjalnych relacji) bardziej ucierpiał dziobowy, ze swojej zablokowanej pozycji siłą obrócony o ok. 30 stopni. Potem Petcum otarł się jeszcze lub uderzył w nabrzeże terminalu kontenerowego.

Po wstępnych pracach remontowych dokonanych w Gdyni (gdzie statek udał się z częścią ładunku), Bomar Victory wypłynął wczoraj (10 marca) rano w drogę do St. Petersburga, gdzie spodziewany jest 12 marca wieczorem lub w nocy. Petkum, po zdarzeniu przy terminalu DCT Gdańsk, udał się w swoją dalszą trasę według planu. Prawdopodobnie uszkodzone zostało także nabrzeże DCT, jednak oficjalne wyniki oględzin, dokonane przez nurków, nie są jeszcze znane.

Remont Bomar Victory przeprowadza Vistal Stocznia Remontowa Sp. z o.o. Dotychczas wykonano demontaż dwóch wysięgników i kolumn dźwigowych (podstawy, tzw. piedestały pozostały na statku) oraz pewne prace stalowe. Uszkodzone żurawie przeładunkowe z kontenerowca Bomar Victory, oczekują teraz na nabrzeżu Węgierskim na powrót statku, który nastąpi, gdy do stoczni dostarczone zostaną części zamienne dla uszkodzonych dźwigów.

Oba statki zatrudnione są w serwisach SeaGo LIne (grupa Maersk) - Bomar Victory w serwisie L27 (Baltics Link 1) z rotacją Gdańsk - St. Petersburg - Ust Ługa - Ryga / Kłajpeda - Gdańsk, a Petkum - bardziej nieregularnie, czarterowany okresowo dla doraźnych potrzeb.

PBS / SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter