6 marca konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta i Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, należących do grupy MARS Shipyards & Offshore, złożyło wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu Inspektoratu Uzbrojenia na budowę jednostek zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu pk. Holownik.
W ramach zamówienia powstanie 6 holowników przeznaczonych do zabezpieczenia technicznego okrętów na morzu i w portach, przewozu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped a także niektórych działań ratowniczych.
Przygotowując się do złożenia wniosku, przeanalizowaliśmy wszystkie wymagania Inspektoratu Uzbrojenia odnośnie do doświadczenia i możliwości technicznych. Zdecydowaliśmy się stworzyć konsorcjum, aby jak najlepiej spełnić wymagania Inspektoratu Uzbrojenia. Udział obu stoczni w konsorcjum pozwoli uzyskać efekt synergii w związku z wykorzystaniem technologii wspólnego przeznaczenia, a także pozwoli na współpracę między zakładami z Pomorza Zachodniego i Gdańskiego – mówi Piotr Słupski, prezes zarządu MS TFI.
Największe doświadczenie we współpracy z Marynarką Wojenną ma stocznia Nauta. Jednak bardzo istotny jest także udział w konsorcjum szczecińskiej MSR Gryfii, która w ubiegłym roku zakończyła budowę dwóch prototypowych lodołamaczy. Te wielofunkcyjne jednostki wyposażone zostały z rozwiązania i systemy, które mogą mieć zastosowanie także na jednostkach specjalnych.
Od września 2013 r. grupa MARS Shipyards & Offshore uczestniczyła w dialogach technicznych, poprzez które Inspektorat Uzbrojenia weryfikował możliwości techniczne oferentów i precyzował warunki przetargowe. Liczymy na to, iż udział stoczni MARS, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w programie modernizacji Marynarki Wojennej pozwoli włączyć polski przemysł do łańcuch dostaw dla MON, a tym samym przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy i rozwoju gospodarki, zwłaszcza w obszarze nowoczesnych technologii – dodaje Piotr Słupski.
Nauta oraz MSR Gryfia mają wieloletnie doświadczenie w remontach oraz budowie jednostek na potrzeby marynarki wojennej. Tylko w ostatnich latach stocznia wyremontowała ponad 50 okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Nauta zrealizowała także kontrakty na zamówienie zagranicznych armii – w 2012 r. zakończony został remont norweskiego okrętu patrolowego NoCgV Barentshav. Z kolei MSR Gryfia ma w swoim portfolio m.in. budowę serii ośmiu jednostek dla Norweskiej Straży Przybrzeżnej, zaprojektowanych specjalnie do ochrony wód przybrzeżnych.
MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.
Fot. Łukasz Golowanow/Wikimedia Commons
Oczywiscie ludzi odpowiedzialnych za zarzdzanie MARS nalezy rozliczyc z wydanych panstwowych pieniedzy . A co do holownikow to dlobrze ze wreszcie zaczyna cos sie ruszac w zamowieniach dla marynarki wojennej. Każda z tych stoczni jest w stanie zbudować holowniki bo są to jednostki niezbyt trudne w budowie a i z wyposazeniem nie ma klopotow - nie ma potrzeby dokonywania zakupu specjalnego wyposazenia o przeznaczeniu wojskowym.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.