10 marca br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A podpisał z firmą Budimex S.A. umowę na rozbudowę nabrzeża Węglowego w Porcie Gdańsk. W ramach kontraktu o wartości ponad 127 mln zł brutto wykonawca zmodernizuje nabrzeże o łącznej długości 546 metrów, co poprawi przepustowość i możliwości przeładunkowe portu.
Projekt obejmuje dwa etapy: pierwszy o długości 252 metrów oraz drugi, wynoszący 294 metry. Zakładany termin realizacji zadania wynosi 130 tygodni od momentu zawarcia umowy.
Inwestycja stanowi kluczowy element modernizacji wewnętrznej części Portu Gdańsk, umożliwiając obsługę większych jednostek pływających. Projekt zakłada zastosowanie nowoczesnej konstrukcji płytowej wspartej na żelbetowych palach z przednią stalową, kombinowaną ścianką szczelną wraz z żelbetową nawierzchnią, torami kolejowymi, szynami poddźwigowymi, pachołami o nośności 1000 kN i punktowymi urządzeniami odbojowymi. Głębokość techniczna zostanie zwiększona z 8 metrów do 11,2 metra, co umożliwi obsługę statków o zanurzeniu do 10,6 metra. Przebudowa zapewni większą wytrzymałość oraz dostosowanie do obsługi statków o nośności do 35 tys. DWT oraz statków niepełnoładownych o nośności 100 tys. DWT.
- Budimex posiada duże doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych, co pozwala nam na efektywne zarządzanie tego typu kontraktami, zarówno pod względem technicznym, jak i organizacyjnym. Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom inżynieryjnym oraz wykwalifikowanej kadrze możemy realizować nawet najbardziej wymagające inwestycje. Każdy projekt traktujemy indywidualnie, dostosowując technologie i harmonogram prac do specyfiki danego zadania oraz potrzeb inwestora – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex S.A.
Budimex ma bogate doświadczenie w budowie i modernizacji infrastruktury portowej oraz projektów związanych z rozbudową nabrzeży i umacnianiem terenów przybrzeżnych.
Obecnie firma realizuje między innymi prace przy budowie nowoczesnego terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku, który znacząco zwiększy zdolności przeładunkowe portu. Zakres robót obejmuje m.in. roboty hydrotechniczne, budowę nabrzeża przeładunkowego oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym układu drogowego i kolejowego. Finalnie umożliwi to obsługę większych jednostek oraz zwiększy konkurencyjność Gdańska jako portu na Morzu Bałtyckim.
Budimex zrealizował również kompleksowe prace hydrotechniczne wzdłuż rzeki Elbląg, obejmujące obudowę brzegów na długości 15 km oraz roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. W szczytowym momencie na budowie pracowało 350 osób oraz 30 jednostek pływających.
Spółka odpowiada także za budowę największej inwestycji hydrotechnicznej w Polsce – zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu Dolnym.
LEW/rel