Na terenie portu morskiego w Gdańsku powstanie zintegrowany punkt kontroli granicznej. Decyzję o finansowaniu budowy i przekazaniu 3,5 mln zł dotacji na wykonanie dokumentacji wydało Ministerstwo Finansów - poinformował w środę pomorski urząd wojewódzki.
W przesłanym w środę komunikacie poinformowano, że Ministerstwo Finansów, na wniosek Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha, wydało decyzję o finansowaniu budowy zintegrowanego punktu granicznej kontroli na terenie portu morskiego przy ul. Kontenerowej w Gdańsku.
W komunikacie wskazano, że dotacja w wysokości 3,5 mln zł przeznaczona będzie na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Obecnie pomieszczenia dla inspekcji przeprowadzających kontrole graniczne są rozproszone. Nowy obiekt dla służb - przy dużym, stale rozwijającym się terminalu kontenerowym DCT – spowoduje płynniejsze kontrole przeładowywanych i składowanych ładunków - wyjaśniono w komunikacie.
Inwestycja ma być podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap, który ma zostać zrealizowany w 2023 roku, zakłada wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Drugi etap, czyli roboty budowlane, wykończeniowe i dostawę wyposażenia zaplanowano na lata 2024-2025/2026.
Zintegrowany punkt granicznej kontroli liczyć będzie ponad 10 tys. mkw. W budynku swoje siedziby będą miały: Inspekcja Weterynaryjna – Graniczny Inspektorat Weterynarii w Gdańsku, Inspekcja Weterynaryjna – Graniczny Inspektorat Weterynarii w Gdańsku, Państwowy Graniczny Inspektorat Sanitarny – Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gdyni, Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Gdańsku, Pomorski Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Krajowa Administracja Skarbowa - Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku - Oddział Celny.
Obiekt zostać oddany do użytku w 2026 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 127 mln złotych.
autor: Piotr Mirowicz