Zarząd Morskiego Portu Gdańsk obecnie prowadzi dwie duże inwestycje. Mimo dużych nakładów na oba projekty, planowane są już kolejne. Dodatkowo dochodzą inwestycje prowadzone przez spółki działające na terenie portu oraz te, które mają poprawić dostępność od strony lądu. - Po 6 miesiącach tego roku zaawansowanie prac inwestycyjno-remontowych sięgało aż 78% - mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy gdańskiego portu, Monika Wszeborowska.
Dwie duże inwestycje w trakcie
W gdańskim porcie prowadzone obecnie są dwie kluczowe inwestycje. Jedna z nich to prace modernizacyjne na nabrzeżu Oliwskim. Zakres tego przedsięwzięcia obejmuje odcinek, znajdujący się pomiędzy wejściem do basenu Władysława IV, a zakrętem Pięciu Gwizdków. Realizacja projektu jest podzielona na pięć części, zrobiono tak ze względu na zróżnicowanie przebudowywanych nabrzeży. Prace jakie mają zostać zrealizowane w tym miejscu to m. in. budowa docelowej konstrukcji nabrzeża z kanałami instalacyjnymi, modernizacją linii cumowniczej i odbojowej, wykonanie nawierzchni, wraz z odwodnieniem i nowego układu torowego, wraz z przedłużeniem toru belek poddźwigowych. To kiedy ta inwestycja zostanie ukończona zależy od dofinansowania UE przewidywanego na lata 2016-2018.
Drugim dużym przedsięwzięciem prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jest rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Jak podaje portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy gdańskiego portu, Monika Wszeborowska prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem. – Zaawansowanie inwestycji wynosi 60%. Wykonane zostały roboty ziemne. Obecnie wykonywane są roboty nawierzchniowe i prefabrykacja konstrukcji, a na ukończeniu są roboty sieciowe. Dodatkowo zaawansowanie finansowe wynosi ok. 50%, a termin zakończenia prac to grudzień br. – dodaje Monika Wszeborowska.
Osiem miliardów na pięć lat
W ostatnich dniach Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił program inwestycyjny, który zawiera inwestycje na kolejne pięć lat opiewające łącznie na 8 mld zł. W tej kwocie mieszczą się inwestycje przeprowadzane bezpośrednio prze port o wartości ok. 1 mld zł. Oraz inne projekty na terenie portu o wartości ok. 7 mld zł.
Kwota, którą wyda sam Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wyniesie 479 mln zł . Razem z dotacjami unijnymi będzie to 842 mln zł . Program obejmie swym zasięgiem niemal cały obszar portu, zarówno Port Wewnętrzny, jak i Zewnętrzny. Wspomniany wyżej plan przewiduje wydanie ok. 500 mln zł na działania o charakterze strategicznym dla portu. Pozostałe 342 mln zł zostanie przeznaczone na bieżące potrzeby rozwojowe. Dokładny termin realizacji projektów zależy od wydania decyzji o przyznaniu funduszy pomocowych. Przewiduje się jednak, że najwięcej pieniędzy zostanie zainwestowanych w latach 2017-2019, ma to być ok 600 mln zł.
Kolej ważna w gdańskim porcie
Projekty na najbliższe lata przewidują m. in. rozbudowę potencjału obecnie funkcjonujących terminali, budowę nowych. Dodatkowo przebudowana ma być infrastruktura drogowa i kolejowa zwiększająca dostępność terminali. Istotny jest udział kolei w przewozie towarów do portu i wywozie z portu. W II kwartale 2015 roku wyniósł on dokładnie 30,8%. Główna inwestycja, która zwiększy ten wskaźnik to modernizacja linii 226. – To bardzo istotna przewaga portu w Gdańsku nad Gdynią. Należy pamiętać, że w Pruszczu Gd., gdzie pociągi zjeżdżają z linii 226 w kierunku Tczewa, zaczyna się odcinek trzytorowy, co nawet biorąc pod uwagę ruch aglomeracyjny czy Pendolino co godzinę, znacznie ułatwia pogodzenie interesów przewoźników pasażerskich i towarowych. Następnie w Pszczółkach pociągi towarowe zjeżdżają w kierunku Zajączkowa Tczewskiego, omijając stację pasażerską Tczew, po czym wjeżdżają za Tczewem na linię kolejową nr 131 w kierunku południa Polski, która jest owszem dość mocno obciążona w ruchu pasażerskim, ale nie aż tak, jak linie kolejowe na terenie aglomeracji trójmiejskiej. No i trzeba pamiętać, że trwające bądź przygotowane już do realizacji prace na liniach 226 i 131 sprawią, że w niedługim czasie prawie cała trasa pomiędzy gdańskim portem i węzłem górnośląskim będzie wyremontowana - mówi portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Paweł Rydzyński dyrektor ds. projektów transportowych w z. d. g. TOR.
- W porównaniu z Gdańskiem, przejechać przez węzeł trójmiejski, by dojechać pociągiem do portu w Gdyni jest znacznie trudniej. Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej praktycznie całkowicie wyczerpie, od października, gdy uruchomione zostaną pociągi PKM z Gdańska Gł. do Kartuz, zarówno odcinek pomiędzy Gdańskiem Gł. i Wrzeszczem, jak i aglomeracyjny odcinek linii 201. Dostępność transportem kolejowym do gdyńskiego portu, i tak już bardzo w tym momencie problematyczna, jeszcze się w związku z tym pogorszy. To naturalnie znacznie obniża konkurencyjność gdyńskiego portu. Co prawda modernizacja linii 201 jest jednym z bezwzględnych priorytetów jeśli chodzi o kolejowe plany inwestycyjne MIR, ale nie zmienia to faktu, że plany te zostaną zrealizowane w najlepszym wypadku w ciągu 4-5 lat. Tymczasem Gdańsk zwiększy konkurencyjność lada chwila - dodaje Paweł Rydzyński.