Offshore

W środę 13 listopada oficjalnie wystartowała budowa terminala T5, który jest częścią terminala kontenerowego Baltic Hub. Będzie on pełnił rolę portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest spółka NDI.

Planowana powierzchnia terminala T5 to 21 hektarów wydartych wodom Zatoki Gdańskiej. Długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów.

W sierpniu br. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz wydała pozwolenie na budowę terminala  T5, które dotyczy budowy m.in.: nabrzeża przeładunkowego, obudowy brzegów, dalb odbojowo-cumowniczych, placów składowych oraz powierzchni komunikacyjnych czy placów parkingowych.

W obwieszczeniu wojewody wskazano również, że pozwolenie dotyczy wykonania innych robót budowlanych, w tym przebudowy: kanalizacji kablowej, sieci wewnętrznej teletechnicznej, instalacji kanalizacji deszczowej w związku z zaplanowanymi rozbiórkami falochronu brzegowego, placów manewrowych i dróg dojazdowych.

Ponadto w ramach pozwolenia wykonawca będzie mógł dokonać rozbiórek: obudowy brzegu, dalby cumowniczej przy terminalu T1, dróg i fragmentów instalacji elektrycznej oraz teletechnicznej.

W lipcu Komisja Europejska zatwierdziła pomoc publiczną dla budowy terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych w gdańskim porcie. Pomoc wyniesie 194 mln euro.

Ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 roku, ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025 roku, ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 roku. Z kolei uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 roku.

rel / LEW

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0571 4.1391
EUR 4.2894 4.376
CHF 4.5988 4.6918
GBP 5.1274 5.231

Newsletter