Statek badawczy, który od ponad dwóch lat odstawiony był "na sznurek" (w tzw. zimny laid-up) w Gdyni, opuścił polski port. Jednak nie o własnych siłach. Zespół holownika FFS Amaranth ze statkiem badawczym BOA Galatea wyruszył z Gdyni w sobotę, 20 lipca wieczorem i spodziewany jest w norweskim Kristiansand 25 lipca.
Już wcześniej ta transakcja była zapowiadana, a w maju br. norweska firma SeaBird Exploration PLC zajmująca się poszukiwaniami podmorskich złóż ropy i gazu poinformowała o podpisaniu umowy z dotychczasowym właścicielem - BOA SBL AS - dotyczącej kupna-sprzedaży dwóch bliźniaczych statków badawczych BOA Galatea i BOA Thalassa, z których pierwszy stał od dłuższego czasu wyłączony z eksploatacji w Gdyni.
Czytaj także: SeaBird przejmie statki BOA, w tym stojący ''na sznurku'' w Gdyni
Ceny za BOA Galatea jeszcze nie ujawniono, a za BOA Thalassa spółka SeaBird Exploration zapłaciła 92 500 000 koron norweskich (około 10 733 468 mln USD).
Właściciel BOA SBL AS, Ole Torberg Bjørnevik, który w ciągu ostatnich 10 lat, w wyniku kryzysu na rynku offshore stracił ponad dwa miliardy koron, ujawnił kilka dni temu w wypowiedzi dla "Dagens Næringsliv", że łączna cena za oba statki to ok. 185 mln koron.
Czytaj także: Statki BOA Offshore czekają na poprawę rynku - laid-up w Gdyni
BOA Galatea cumowała w Gdyni, przy nab. Angielskim, od grudnia 2016 roku. Od 2017 roku czyniono starania o sprzedaż pozostałych dwóch statków (typu AHTS) BOA Offshore stojących "na sznurku" w Gdyni, ale - jak dotąd - bezskutecznie.
BOA Galatea i BOA Thalassa, to jednostki wykorzystywane przy poszukiwaniu podmorskich złóż ropy lub gazu, ale nie metodą sejsmiczną. Statki te są pod względem konstrukcyjnym nieco podobne do statków sejsmicznych, mają jednak zupełnie inne wyposażenie funkcjonalne; wykorzystują metody magnetyczne do badań struktur skalnych pod dnem morskim.
Przekazane zostały do eksploatacji w 2008 i 2009 r. przez stocznię norweską - BOA Galatea z kadłubem ze stoczni chińskiej, a BOA Thalassa z częściowo wyposażonym kadłubem zbudowanym w stoczni Odys z Gdańska. Statki projektu MT 6007 z Fosen Yard mają po ok. 80 m długości całkowitej, 16,4 m szerokości, 5060 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 3000 t nośności.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak