Żegluga

Norsepower, światowy lider w systemach napędu wiatrowego oraz szwedzki armator Stena Line podpisali umowę na dostawę dwóch wirników Norsepower Rotor Sails™ dla nowego hybrydowego promureduac RoRo, przystosowanego do napędzania metanolem. To część strategii Stena Line w dążeniu do redukcji emisji CO2 o 30 proc. do 2030 roku.

Statek o długości 147 metrów, zbudowany w stoczni Jinling Weihai w Chinach, zostanie wyposażony w dwa żagle Norsepower Rotor Sails™ (NPRS) o wymiarach 28x4 m. Ich zastosowanie pozwoli na osiągnięcie do 9 proc. oszczędności paliwa na planowanej trasie.

Przewidziana na IV kwartał 2025 roku dostawa statku dla Stena Line od Stena RoRo umożliwi jego eksploatację na Morzu Irlandzkim. Warunki na trasie między Belfastem a Heysham są bardzo sprzyjające dla napędu wspomaganego wiatrem.

Ta współpraca podkreśla zaangażowanie dwóch liderów branży w innowacje i zrównoważony rozwój. Stena Line jako lider w przemyśle morskim jest znana ze swoich rygorystycznych specyfikacji i wysokich standardów. Strategia armatora, dotycząca przejścia na paliwa odnawialne, w tym zabezpieczenia przyszłych dostaw e-metanolu, doskonale współgra z misją Norsepower, której celem jest dekarbonizacja poprzez technologię napędu wiatrowego.

- Jesteśmy zaszczyceni możliwością współpracy ze Stena Line, firmą wyznaczającą kierunek innowacji w zakresie zrównoważonej żeglugi. To partnerstwo podkreśla niezawodność i jakość produktów Norsepower, a także ich zgodność z ambitnymi celami Stena Line, zakładającymi redukcję emisji CO2 o 30 procent do 2030 roku - powiedział Heikki Pöntynen, prezes Norsepower.

- Stena Line niedawno zwodowała nowy statek, Stena Connecta, który teraz zostanie wyposażony w dwa rotory. Będą wykorzystywać energię wiatru do zapewnienia dodatkowego napędu statku, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin. Takie innowacje są kluczowe dla przyszłości naszych statków oraz realizacji naszych celów redukcji emisji – podkreśla Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet w Stena Line.

Ten nowy statek RoRo to kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu morskiego – został zaprojektowany do pracy na metanol i jest częścią szerszej inicjatywy, mającej na celu integrację ekologicznych technologii. Bliźniaczy statek z tej samej serii zostanie dostarczony jako „gotowy do instalacji żagli rotorowych”.

Aby zminimalizować wpływ na środowisko podczas realizacji projektu, wirniki NPRS zostaną wyprodukowane w nowym zakładzie Norsepower w Yancheng w Chinach i dostarczone bezpośrednio do stoczni, co – według szwedzkiego armatora - obniża koszty i emisje.

Stena Line ma długą historię wdrażania innowacji – w 2015 roku jako pierwszy operator promowy uruchomiła statek zasilany metanolem, Stena Germanica, przebudowany do stosowania napędu na to paliwo w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Instalacja żagli rotorowych Norsepower na nowych statkach dodatkowo umacnia jej pozycję jako lidera branży w zakresie dekarbonizacji.

Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych z 40 statkami i 20 trasami w Europie Północnej oraz na Morzu Śródziemnym, obsługującym 25,7 tys. rejsów rocznie. Firma jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale opracowuje nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie, dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

Firma jest własnością rodzinną, została założona w 1962 roku i ma siedzibę w Göteborgu, w Szwecji. Zatrudnia 6,2 tys. pracowników, a jej roczny obrót wynosi 19,5 miliarda koron szwedzkich.

W Polsce Stena Line jest obecna od 1995 roku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów oraz dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, korzystając z trzech statków: Stena Spirit, a także dwóch nowych promów klasy E-Flexer, Stena Estelle i Stena Ebba, o długości 240 m.

W 2025 roku Stena Line obchodzi jubileusz 30-lecia tego połączenia, podkreślając swoje zaangażowanie w rozwój transportu między Polską, a Szwecją.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7963 3.8729
EUR 4.1438 4.2276
CHF 4.3093 4.3963
GBP 4.9281 5.0277

Newsletter