Żegluga

Po awarii śluzy na przekopie przez Mierzeję Wiślaną, do której doszło w połowie stycznia br., przeprawa działa w trybie "ręcznym" - poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszym powiadomieniu.

Do awarii śluzy kanału żeglugowego na przekopie przez Mierzeję Wiślaną doszło 16 stycznia br. Kilka dni później dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska poinformowała, że powodem awarii był "splot wyjątkowo niekorzystnych kwestii, czyli bardzo wysokiego stanu wody i niekorzystnego kierunku wiatru".

W dniach, kiedy doszło do awarii śluzy na Bałtyku panował sztorm i cofka. W północnej maszynowni bram śluzy Kanału Żeglugowego w Porcie Nowy Świat doszło wtedy do awarii na skutek zalania elektroniki - poinformowała we wtorek rzeczniczka UMG Magdalena Kierzkowska.

Wyjaśniła, że przeprawa nadal działa w trybie "ręcznym", co oznacza, że przejście statków pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską jest możliwe po wcześniejszej awizacji.

"Trwają natomiast prace, polegające na docelowym przywróceniu normalnego funkcjonowania wszystkich mechanizmów" - zapewniła.

Pytana, jakie działania zostaną podjęte, żeby w przyszłości nie dochodziło do takich awarii, Kierzkowska odpowiedziała, że trwają uzgodnienia z serwisantami oraz analizy w zakresie ewentualnych koniecznych do przeprowadzenia prac.

Po awarii śluzy statek Tanais, który miał wypłynąć z ładunkiem do Hamburga, utknął na przekopie Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego. Wypłynął w dalszą drogę po kilkunastu godzinach po "ręcznym" otwarciu przeprawy.

Kanał żeglugowy, będący częścią drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września 2023 r.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

+4 Rizumiem,
że ta cofka, z powodu której zalało elektronikę śluzy to pierwsza od tysiąca lat? Wcześniej takich cofek nie było i nie przewidziano takiego zjawiska. BRAWO WY !
29 styczeń 2025 : 09:09 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9894 4.07
EUR 4.1616 4.2456
CHF 4.4104 4.4994
GBP 4.9584 5.0586

Newsletter