Wszystko wskazuje, że napędzany LNG nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Varsovia wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad – Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. - ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, Marchewka w piątek rozmawiał z Dyrektorem Zarządzającym szwedzkiego Portu Ystad, Björnem Boströmem na temat wyzwań w realizacji umowy w ramach projektu CEF-T „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Świnoujście – Ystad maritime link”.
Celem tego projektu jest zwiększenie przepustowości oraz poprawa efektywności środowiskowej dzięki wprowadzeniu na linię Świnoujście-Ystad promów z napędem LNG wraz z zapewnieniem dostępu do bunkrowania LNG.
- Wszystko wskazuje na to, że nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Varsovia wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad – Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. Obecnie płynie w kierunku Morza Bałtyckiego. Nie mam wątpliwości, że wymiernie przyczyni się to do wzmocnienia relacji polsko-szwedzkich - stwierdził Marchewka cytowany w komunikacie resortu.
Czytaj także:
Marchewka zapewnił, że reprezentowany przez niego resort jest zaangażowany i otwarty na rozmowy dotyczące realizacji umowy w ramach projektu „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście – Ystad maritime link”.
- Szwecja jest dla Polski bardzo ważnym partnerem. Połączenie Ystad – Świnoujście uważamy za bardzo istotne w naszych relacjach. Podejmujemy wszelkie możliwe działania, aby podmioty pozostające w nadzorze naszego ministerstwa maksymalizowały wykorzystanie swoich możliwości oraz synergii wynikających z działalności w jednej branży - powiedział Marchewka.
W 2018 r. roku Polska Żegluga Bałtycka przystąpiła na podstawie umowy (Grant Agreement – GA) do projektu CEF-T, prowadzonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Obecnie beneficjentami tego projektu są Gmina Ystad, Port Szczecin-Świnoujście (który zastąpił GAZ System SA) oraz Polska Żegluga Bałtycka.