Żegluga

Lomarlabs, doświadczalne „ramię” armatora Lomar Shipping, podpisało umowę o współpracy z morskim startupem CargoKite w celu opracowania nowej klasy małych jednostek pływających, wykorzystujących duże systemy latawców jako główną metodę napędu oraz sztuczną inteligencję do autonomicznej żeglugi.

Projekt ma na celu umożliwienie transportu niskoemisyjnego lub bezemisyjnego w trudniejszych i bardziej niszowych segmentach rynku przewozów. Opatentowany system planowania trasy, oparty na AI, wylicza optymalną trasę i szacowany czas przybycia statku w oparciu o rzeczywiste warunki pogodowe.

- Ten radykalnie nowy typ statku ma potencjał, aby zmienić sposób organizacji logistyki portowej i morskiej. Przynosi zmianę wzorca operacji przewozowych, która dopiero teraz staje się możliwa, dzięki postępom w technologiach automatyzacji. Ponadto, może stanowić przełomowe rozwiązanie w zakresie dekarbonizacji żeglugi – mówi Stylianos Papageorgiou, dyrektor zarządzający lomarlabs.

Technologia oferowana przez CargoKite, opracowana na Uniwersytecie Technicznym w Monachium, będzie mogła być nadal rozwijana dzięki współpracy z lomarlabs, a pierwsze wyposażone w nią mikro-statki, mają trafić do eksploatacji w 2027 roku.

- Nawiązujemy współpracę z wiodącym armatorem, świadomym celów klimatycznych, co umożliwi przyspieszenie budowy statków wyposażonych w naszą technologię napędu wiatrowego. Zespoły Lomar i lomarlabs zapewniają specjalistyczną wiedzę we wszystkich aspektach własności, budowy i eksploatacji statków w połączeniu z naszą wspólną wizją wspierania zrównoważonej, przyszłościowej żeglugi. Nasza współpraca ma na celu rozwój w pełni bezemisyjnego transportu morskiego, ale także wspiera cele nowoczesnych łańcuchów dostaw: personalizację, dostawy just-in-time, pełną przejrzystość i oszczędność kosztów – podkreśla Marcus Bischoff, współzałożyciel i dyrektor techniczny CargoKite.

Globalna branża żeglugowa ma kluczowe znaczenie dla światowej ekonomii i musi odegrać swoją rolę w transformacji energetycznej poprzez ograniczenie własnych emisji. Właściciele i operatorzy statków na świecie pracują nad poprawą wydajności i czystszymi paliwami, ale same te działania prawdopodobnie nie wystarczą do osiągnięcia celów w zakresie redukcji emisji, wyznaczonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).

- Aby właściciele i operatorzy statków mogli w opłacalny sposób spełnić ambitne cele regulacyjne, potrzebny jest gwałtowny wzrost liczby nowych rozwiązań, wykraczających poza obecnie dostępne technologie. Nasza współpraca ma na celu zaoferowanie transportu morskiego nowej generacji, odgrywając kluczową rolę w trudnym zadaniu dekarbonizacji operacji morskich. To kolejny przykład naszego zaangażowania w rozwój innowacyjnych technologii – wyjaśnia Nicholas Georgiou, prezes Lomar.

CargoKite zademonstrowała już działanie swojej technologii w rzeczywistym środowisku morskim. W 2023 r. firma opracowała prototyp dziewięciometrowego katamaranu, wyposażonego w system latawców i opatentowanych hydropłatów nośnych (hydrofoils), zamontowanych pod kadłubem. Był to tzw. Proof of Concept – rozwiązanie mające wykazać, że dany pomysł jest technicznie możliwy do zrealizowania, służące przetestowaniu koncepcji, sprawdzeniu jej przydatności i skuteczności oraz zweryfikowaniu jej efektywności.

Obecnie CargoKite jest w fazie projektowania swojego pełnowymiarowego mikro-statku i budowy prototypu demonstracyjnego.

lomarlabs to ośrodek doświadczalny, uruchomiony przez Lomar Shipping w marcu 2023 r. w celu wspierania firm zajmujących się technologiami morskimi, poprzez zapewnienie im odpowiedniej infrastruktury, wiedzy branżowej i specjalistycznej, a także finansowania, potrzebnych do testowania innowacyjnych rozwiązań w celu ich komercjalizacji i udostępnienia na rynku.

Firma należy do Lomar Shipping, armatora posiadającego flotę około 20 statków, w tym masowców, kontenerowców i chemikaliowców, będącego spółką zależną prywatnej Grupy Libra, obejmującej 30 podmiotów, w tym 20 firm koncentrujących się głównie na lotnictwie, energii odnawialnej (projekty solarne, wiatrowe oraz przetwarzania odpadów na energię) oraz działalności morskiej (firma infrastrukturalna i stoczniowa, wspierająca sektor morskiej energetyki wiatrowej).

CargoKite, to monachijski startup działający w sektorze głębokich technologii (deep-tech), który opracowuje nową klasę w pełni autonomicznych mikro-statków, napędzanych głównie wiatrem. Jednostki te mają wykorzystywać duże latawce, zaprojektowane pierwotnie do wytwarzania energii elektrycznej, aby napędzać je do przodu. Latawce unoszą się na wysokości od 200 m do 300 m, na której wiatr wieje silniej.

Prace nad tą technologią rozpoczęły się w 2019 r. na Politechnice Monachijskiej, od badań prowadzonych przez Marcusa Bischoffa, do którego wkrótce dołączyli współzałożyciele CargoKite - Amelie Binder i Tim Linnenweber. Od tamtej pory zespół rozrósł się do 15 osób, zajmujących się stroną inżynieryjną, operacyjną i biznesową startupu.

Od 2022 r. firma opracowała dwa działające prototypy w celu przetestowania podsystemów i udowodnienia ogólnej koncepcji (Proof of Concept).

GL, rel (Lomar/CargoKite)

Zespół startupu CargoKite. Fot.: lomarlabs/cargokite
Zespół startupu CargoKite. Fot.: lomarlabs/cargokite

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter