Zakończył się pierwszy etap przebudowy nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia - przekazała korporacja budowlana DORACO, generalny wykonawca inwestycji. Nowo wybudowana infrastruktura została przekazana do eksploatacji. Drugi i ostatni etap prac w porcie ma się zakończyć w III kwartale 2026 roku.
Zrealizowane przez DORACO prace trwały 17 miesięcy i objęły m.in. budowę nowego nabrzeża o długości przeszło 400 m i głębokości technicznej 15,5 m oraz torowiska podsuwnicowego o długości 1 171 m. Powstały nowe konstrukcje hydrotechniczne wraz z płytą nabrzeża i wyposażeniem, konstrukcje drogowe z nawierzchnią betonową, sieci sanitarne z siecią wodociągową, kanalizacją deszczową, drenażem i kanalizacją sanitarną oraz nowa sieć elektroenergetyczna. Do realizacji inwestycji wykorzystano 4,5 tys. ton stali oraz blisko 15 tys. m³ betonu konstrukcyjnego.
– Budowa była prowadzona przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało niezwykłej precyzji i koordynacji. Realizując projekt, wprowadziliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania i zabezpieczenia przed wypływem wód artezyjskich, przy zapewnieniu zabezpieczenia przed potencjalnym przebiciem napiętego zwierciadła wód gruntowych – mówi Piotr Siemaszko, Dyrektor Pionu Hydrotechniki, Korporacja Budowlana DORACO. – Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć budowę i jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji.
Prace były realizowane w ścisłej współpracy z użytkownikami terminala, który zachował ciągłość przeładunków.
Jak dodaje Anna Stańczak z DORACO, konieczność prowadzenia prac na czynnym nabrzeżu, w trudnych warunkach hydrogeologicznych i geotechnicznych wymagała od zespołu DORACO wyjątkowych kompetencji. Dodatkowo inżynierowie musieli mierzyć się z wahaniami stanu wód oraz ograniczeniami czasowymi i logistycznymi w możliwości pracy na wodzie, chociażby na czas cumowania, odcumowywania i manewrów statków.
– Zorganizowanie wszystkich tych działań wymagało zaawansowanych umiejętności koordynacyjnych i logistycznych, aby nie zakłócać normalnej pracy portu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo i sprawny przebieg robót budowlanych – dodaje Adam Mańka, Dyrektor Kontraktu, Korporacja Budowlana DORACO.
Wiele prac było prowadzonych przy asyście i udziale nurków. Podczas realizacji robót rozbiórkowych, kafarowych, żelbetowych, sanitarnych i wyposażeniowych specjaliści ci pełnią niezwykle istotną rolę, m.in. sprawdzając na bieżąco, czy nie doszło do przypadkowego przebicia napiętego zwierciadła wód gruntowych podczas prowadzenia robót kafarowych, polegających na instalacji ścianki kombinowanej, lub niekontrolowanego rozlania betonu w trakcie betonowań podwodnych - podkreślono.
Kolejny etap inwestycji obejmuje rozbiórkę nabrzeża Helskiego II i nabrzeża Oksywskiego oraz budowę nowego odcinka nabrzeża z wyposażeniem hydrotechnicznym, w tym polerami cumowniczymi, odbojnicami, krawężnikami, drabinkami, stojakami ratunkowymi. Powstaną także dodatkowe tory podsuwnicowe, nawierzchnia o obciążeniu użytkowym 40kN/m2, sieci wodno-kanalizacyjna, elektroenergetyczna i teletechniczna oraz urządzenia infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Ponadto będą prowadzone m.in. prace: rozbiórkowe, palowe, żelbetowe, nawierzchniowe, sanitarne, elektryczne i czerpalne. Zakończenie drugiego etapu prac przewidziane jest na III kwartał 2026 roku.
Celem przebudowy nabrzeży jest dostosowanie infrastruktury portowej do obsługi statków o parametrach większych niż dotychczas, poprawa warunków nawigacyjnych i bezpieczeństwa oraz zwiększenie potencjału przeładunkowego i przepustowości Portu Gdynia.
LEW (Źródło: DORACO)