Żegluga

Zbudowany w Niemczech, 99-letni rosyjski żaglowiec Sedov pomyślnie ukończył podróż Północną Drogą Morską.

Sedov wypłynął z Władywostoku 18 sierpnia, kilka dni później przeszedł Cieśninę Beringa. Następnie zatrzymał się w mieście Pevek, zanim przepłynął wody u wybrzeży Syberii Wschodniej i Morze Łaptiewów.

Zatrzymał się również w Sabetcie, gdzie zlokalizowany jest terminal eksportowy jamalskiego gazu ziemnego. Sedov opuścił Sabettę 9 pażdziernika, a w ostatni wtorek zakończył przeprawę wschód-zachód mijając najbardziej wysunięty na wschód punkt Europy, południowy kraniec archipelagu Nowa Ziemia (Nowaja Ziemlia).

Statek ma dotrzeć w najbliższych dniach do Murmańska.

Około 600 mil morskich z liczącej 3600 mil trasy z Władywostoku, do portu macierzystego Kaliningrad, do którego żaglowiec ma dotrzeć według planów do połowy listopada, statek przebył pod żaglami.

Po raz pierwszy w historii tego rodzaju, tak duży żaglowiec, pokonał rosyjski szlak arktyczny między Pacyfikiem a Atlantykiem.

Podróż odbyła się 142 po słynnej ekspedycji statku Vega, który utknął w arktycznych lodach u północnych wybrzeży Rosji na 11 miesięcy.

Rejs ten byłby nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Ale w tym roku podróż była możliwa dzięki bezprecedensowo małemu zalodzeniu. Kapitan żaglowca Sedov powiedział, że podczas podróży prawie wcale nie napotkali lodu. Według dziennika ekspedycji, w czasie rejsu było też bardzo mało dni z minusowymi temperaturami.

"Spodziewaliśmy się, że napotkamy przynajmniej drobno pokruszony lód w Cieśninie Wilkickiego i w Cieśninie Longa - powiedział Michaił Nowikow, kapitan-nadzorca żaglowca Sedov.
"Jednak przepłynęliśmy praktycznie cały Ocean Arktyczny wzdłuż wybrzeży Rosji na otwartych wodach i nie natknęliśmy się na żaden pokruszony lód ani góry lodowe" - dodał.

Przejście Północnej Drogi Morskiej stanowiło dla Sedova kontynuację wielkiego rejsu, w którym od 1 listopada 2019 roku przepłynął ok. 25 tysięcy mil morskich przez morza świata.

Sedov jest czteromasztowym barkiem o stalowym kadłubie. Ma prawie 100 lat. Statek został zbudowany w Niemczech w 1921 roku, a w 1945 roku został przejęty przez Związek Radziecki w ramach reparacji wojennych.

Długi na 118 m bark jest też największym klasycznym i największym szkolnym żaglowcem świata. Obsadzony ok. 220-osobową załogą, obecnie jest eksploatowany przez Rosyjską Federalną Agencję Rybołówstwa.

W czasie "północnego przejścia", oprócz zwykłej załogi statku, na jego pokładzie znajdowało się 136 kadetów z Bałtyckiej Akademii Floty Rybackiej, Wyższej Szkoły Rybołówstwa Morskiego z Kaliningradu i Państwowego Uniwersytetu Technicznego z Murmańska.

PBS, z mediów

Fot.: STS Sedov

 

STS Sedov w Arktyce
STS Sedov w Arktyce
0 Poprawnie
PODROZ ODBYLA SIE ,142 lata po slynnej ekspedycji statku Vega,, itd itd
16 październik 2020 : 07:34 Chopek roztropek | Zgłoś
-3 Klimat Ziemii
Właśnie tak zmienia się klimat naszej planety-ZIEMII czas to zaakceptować i pogodzić z tymi zjawiskami które temu towarzyszą. Klimat zmienia się cyklicznie co kilkaset lub kilka tysięcy lat...
16 październik 2020 : 21:31 Tramdriver | Zgłoś
+1 Brednie bez podstaw naukowych
To musisz mieć niezwykłe informacje, pewnie poparte badaniami skoro twierdzisz ze kilkaset lat temu były takie temperatury. Niestety w ocenie naukowców chociażby z PAN bredzisz. Podasz tytuły prac naukowych na poparcie swoich tez?
19 październik 2020 : 07:33 Pogromca bredni | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter